Hoe kun je een lamp betuuren van af je computer?

Bij feesten, festivals... Enz besturen ze lampen met hun pc. Hoe werkt dit? En zijn er ook kleinere lampen voor gewoon thuis gebruik?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Bij festivals en feesten wordt meestal gebruik gemaakt van professionele lichtapparatuur die met het DMX-512 protocol aangestuurd kunnen worden. Voor de bediening gebruikt men meestal een speciale lichtcomputer, maar het is ook mogelijk om met software op een gewone laptop en een USB-dongle DMX signaal te sturen.
Er zijn kleinere lampen verkrijgbaar voor DMX, of kleine 4 kanaals dimmers waar je gewone lampen op aan kunt sluiten.
Voor thuisgebruik kan ik je de (gratis!) software Magic Q van Chamsys aanbevelen, zij verkopen ook een simpele DMX-dongle voor slechts € 12- zodat je direct aan de slag kunt.

Toegevoegd na 12 minuten:
Op de site van Chamsys vindt je voorbeelden van DMX consoles, maar ook de dongle en de software is hier te vinden.
Lichtapparatuur vindt je o.a. bij bax-shop.nl.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die lampen op feesten en festivals zijn gewoon aangesloten op een DMX Controller.
Vervolgens wordt die doorgelust naar een PC, waar lichtprogramma's van te voren zijn gemaakt.
Dus de meeste lichtshows zijn opgeslagen zodat ze laterna bij een feest op tijd het juiste effect geven.
Om alle lampen van te voren in te stellen, is speciale software voor.
Deze is vrij prijzig!