Lamp aansluiten: uit het plafond steekt een groene, blauwe en zwarte draad, maar ook een witte draad. Wat moet ik met deze laatste?

Toegevoegd na 39 minuten:
De witte draad is in feite een lichtgrijze draad. De lamp die er voordien hing, kon met 2 schakelaars bediend worden. Is een oplossing: de grijze draad niet aansluiten, maar dan werkt 1 schakelaar niet meer? Er is geen veiligheidsimpact daardoor? dank!

Weet jij het antwoord?

/2500

Kijken waar die draad naar toe loopt en of er spanning op staat. Is het een nutteloze draad, de draad verwijderen.

Waarschijnlijk zijn oude en nieuwe kleuren door elkaar gebruikt, vooral als de "witte" draad eigenlijk grijs blijkt te zijn. Kleuren oud: groen=fase, rood=nul, grijs=aarde, zwart=schakeldraad. Kleuren nieuw: bruin=fase, blauw=nul, groen/geel=aarde, zwart=schakeldraad. Probeer dus uit te vinden waar elke draad vandaan komt of naar toe gaat, er valt weinig op afstand over te zeggen.

Bij mijn weten heb je hier aan 2 draden al meer dan genoeg, eem lamp telt toch slechts 2 aansluit punten? Mogelijk heeft er ooit een ventilator gezeten.

Als daar een lamp gehangen heeft die je dubbel kon schakelen dan hoort daar 1 blauwe draad en 2 zwarte draden uit het plafond te komen En in de tijd met ouwe kleuren moet dat 1 rode draad en 2 zwarte zijn Als de kleuren of het aantal draden niet klopt dan is daar in het verleden geknoeid Dan kan je maar het beste even iemand inschakelen die er verstand van heeft, want dit is vanaf hier verder niet te beoordelen

Als je een lamp met twee schakelaars kan bedienen noem je dat een hotelschakeling. Hoe de bedrading precies loopt kan ik je niet vertellen misschien kan je dat met behulp van oude draadcoderingen opzoeken. Het veiligste is om beide schakelaars los te halen en het zaakje door te meten. Succes

Bronnen:
https://www.google.nl/search?q=hotelschake...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100