Prius. Ben voor aan nieuwe banden toe en ik wil ivm de teller afwijking naar een hogere band. Heeft dat gevolgen voor de electronica zoals ABS?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een bizarre reden om voor een bandenmaat te kiezen!
(Vooral voor een Toyota: daar is de kilometerstand totaal oninteressant.)

Antwoorden (2)

Neen.

ABS en alle andere meetinstrumenten meten het aantal omwentelingen van het wiel op de remschijf en kan dus niet beinvloed worden door de bandmaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je grotere banden monteert maken de wielen minder omwentelingen per kilometer. (ik ga er vanuit dat je een groter band monteert, niet een hogere band op een kleinere velg zodat de diameter van de band groter wordt)

De snelheidsmeter zal minder aanwijzen (dat levert meer boetes op?) en de kilometerteller zal minder kilometers tellen (je hoeft minder vaak een beurt).

De abs grijpt pas in als het wiel vrijwel stilstaat, daar zal geen, of een uiterst minimaal, effect zijn.

De (mechanische) remmen krijgen het ietsje zwaarder te verduren omdat het moment ietsje groter wordt, de auto zal iets minder snel accelereren door dezelfde reden.

Je hebt wel een heel eigenaardige motivatie om een grotere bandenmaat te monteren, kun je dat toelichten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Adriek. +1