welk verlengsnoer is geschikt voor mijn bladblazer van 3000Watt? volgens de handleiding mag hij maximaal een 1mm kern hebben en Max 3000Watt doorgeven

heb een 1mm verlengkabel gezien met Max 2200Watt maar dat lijkt me weer te weinig, heb ook een kabel gezien van 1,5 mm kern maar dan met 3600 Watt, dat is weer te veel.
kan het kwaad om een te lage of te hoge wattage kabel.te gebruiken?

Toegevoegd na 2 dagen:
Bedankt voor jullie reacties.Discussiethread
 Reactie Via e-mail (Juni Beaumont) 13/11/2012 02:44 VM
verlengsnoeren met een ader van 1.5 mm² voor max. 50 meter (vinyl, rubber of neopreen) verkrijgbaar bij een elektro vakhandel.
(compleet iets anders dan wat in de handleiding staat)
Dit antwoord kreeg ik van Gardena:

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat Maximaal 1 mm zal wel minimaal 1 mm moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
standaard snoer heeft idd al 1.5 mm....

Het beste antwoord

Ik kan mij niet voorstellen dat er wordt gezegd dat je verlengsnoer maximaal een kern van 1 mm mag hebben.
Als dit wordt vermeld kun je dat als fout bestempelen en zal men MINIMAAL bedoelen.
Ik vind zelf echter dat een kern van 1 mm. iets te krap gesteld is voor een vermogen van 3000Watt.
Hoe dikker de kern,hoe lager de weerstand en dus hoe beter.
Een te dunne kabel kan warm worden en bij oververhitting beschadigen waardoor kortsluiting kan ontstaan.
Dus ik raad je aan een verlengkabel met MINIMAAL 1,5 mm te nemen.
Laat een kabel sowieso nooit opgerold wanneer te hem in gebruik neemt,want anders gaat hij zich gedragen als verwarmingsspiraal en kan hij verbranden.
Hoe hoger maximumvermogen van de kabel des te beter en veiliger.
Dus de kabel van 1,5 mm kern met een maximaal vermogen van 3600 Watt is zeer geschikt.
En sowieso het wattage wat de kabel kan hebben,kan nooit "te hoog" zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die 1mm kabel zal het wel overleven al is er een theoretische mogelijkheid dat de kabel oververhit raakt.
Laat zo'n te dunne kabel in geen geval (gedeeltelijk) opgerold: dat is vragen om problemen.

De 1.5mm kabel is beter geschikt en zal zeker geen problemen geven. Meer is in dit geval beter (al zal een 4mm kabel te zwaar en te lastig hanteerbaar zijn)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theoretisch neemt men 5 Ampère per mm².
3600 Watt is op 230 Volt al 15,65 Ampère.
Met die maximaal zullen die Chinezen wel een zeer slechte vertaling gemaakt hebben en MINIMAAL bedoeld hebben.

Persoonlijk neem ik voor een verlengkabel steeds minimum 2,5mm² en die is dan altijd veilig voor 12,5 Ampère en dat is goed voor 2,8 kW.