Ik heb een Harde schijf gekocht van 1TB, nu heb ik deze aan gesloten maar staat er 931GB dit klopt toch niet?

Als ik kijk bij de eigenschappen staat er wel 1.000.000.000 bytes, maar ik heb 931GB. zou dit niet gewoon 1000GB moeten zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

De harde schijf is vaker kleiner dan gedacht wordt op basis van het aantal GB's of TB's op de doos. Dit komt omdat het decimale en het binaire stelsel vaak door elkaar gebruikt worden.

Via de 1e link wat meer informatie hierover:
"Dit komt doordat fabrikanten van harde schijven rekenen met 1000-tallen. Ze rekenen een GB als 1000MB en ga zo maar door. Overigens is dit de enige juiste redenatie als het om opslagcapaciteit gaat. Veel computergebruikers rekenen echter met een GB als 1024MB enzovoort. Dan krijg je het verschil dat 128GB volgens de 1024-methode gelijk staat aan 137GB volgens de 1000-methode. "

De achtergrond van dit verschil vind je via de 2e link terug.

Vroeger met die kleine hoeveelheden maakte het niets uit of 1 mb nu 1024 of 1000 kb was, het was ongeveer 1 mb. Maar 1000 mb werd 1 gb en daar werd de afronding alweer groter. 1000 gb werd 1 tb en dan begint het helemaal aan te tikken.

Via de derde link wordt het met een geluidsfragment precies uitgelegd.

Zo simpel als mogelijk gezegd: Fabrikanten tellen het aantal mb's en gb's anders dan de computer. Fabrikanten tellen decimaal (dus 1 TB = 1000 GB), computers tellen binair. Dus 1 TB = 932 GB. 1 TB bestaat uit 1.099.511.627.776 bytes.

Dus de computer telt je harde schijf pas als 1 TB op het moment dat er 1.099.511.627.776 bytes beschikbaar zijn. Je hebt in werkelijkheid 1.000.000.000.000 bytes beschikbaar en volgens het binaire stelsel telt dat terug naar 931 GB (dus 1.000.000.000.000 bytes / 1024 / 1024 / 1024 = 931 GB).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat klopt. Er zit altijd een afwijking in. Bovendien kan het zijn dat er al wat hulpprogramma's (zichtbaar of onzichtbaar) op de schijf staan. Ook het filesystem dus zeg maar het hoe hij geformateerd is, kan er invloed op hebben.