Wat is dit (Teapo xg-vs 0.33uF (M) X2 250v~ 275v~ GPF -40~ +85C)?

Het lijkt op een condensator. En het komt uit een computer en er staat op: (Teapo XG-VS 0.33uF (M) X2 250v~ 275v~ GPF -40~ +85C)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Het is een condensator met daar overheen een weerstand gesoldeerd om de lading af te voeren als de schakeling uit staat. De waarde van 0,33 microFarad staat er op, tevens de vermelding dat deze condensator tot 275 V wisselspanning verdraagt zonder kapot te gaan. Hij is waarschijnlijk bedoeld voor het ontstoren van een voeding die direct op het lichtnet is aangesloten, de weerstand zorgt ervoor dat je de stekker bij uittrekken van het stopcontact veilig kunt beetpakken omdat de netspanning niet in de condensator opgeslagen blijft na stroomonderbreking.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als ik het goed zie is de weerstand 2 Mega Ohm, kleuren rood, bruin, groen en goud.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als ik de weerstand er af haal? En hem oplaad tot 200v kan ik mezelf dan een schok geven? (Niet dat ik iemand of me zelf een schok ga geven, maar ben gewoon nieuwsgierig.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt inderdaad de condensator opladen tot een gelijkspanning van ruim 300 V, als de weerstand losgehaald wordt dan kan de lading tot wel een uur pijnlijk voelbaar zijn als je de beide draden aanraakt en daarmee de condensator ontlaadt.
Op het elektronicapracticum van de TU was het een bekende grap om een opgeladen condensator naar iemand toe te gooien en te zien hoe die persoon een schok kreeg als hij hem opving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, bedankt voor je antwoord! Maar nog een paar vraagjes: hoe kan het dan dat je hem tot ruim 300v dc kan opladen en niet meer dan 275v ac? En blijft de condensator dan wel opgeladen in de tussentijd? En als ik een 400v 10uF elco gebruik, en ik laad deze op tot 300v doet dit dan nog meer zeer? ( sorry dat ik zoveel vragen stel, maar wil het allemaal gewoon heel graag weten en jij weet er heel veel van)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O ja en trouwens, doet het met wisselspanning net zoveel pijn of meer of minder?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt in een condensator alleen maar gelijkspanning opslaan. Als je hem rechtstreeks met de 230 V wisselspanning verbindt dan zal de hoogte van de wisselspanning op het moment van onderbreken van de spanning de overblijvende spanning op de condensator zijn.
Dat kan dus alles tussen + of - 325 V zijn, de topspanning van 230 V wisselspanning.
Als je de condensator loskoppelt precies op een nuldoorgang van de wisselspanning dan zal er dus ook geen spanning op de condensator kunnen staan.
Een Elco mag je trouwens nooit op wisselspanning aansluiten omdat daar alleen positieve spanning op de + pool mag komen.
Hoe pijnlijk een schok is hangt af van de hoogte van de spanning en de huidweerstand door vocht. (zweet)
In het algemeen is wisselspanning eerder te voelen dan gelijkspanning door het ritmische samentrekken van spieren door de wisselstroom.
Wees overigens voorzichtig met hogere spanningen, alles boven 48 V wordt als potentieel gevaarlijk beschouwd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok heel erg bedankt!

Andere antwoorden (2)

Het lijkt niet alleen op een condensator, het IS een condensator. Gewoon, eentje van 0.33uF en ruim 250 volt.
Bij elke electronicazaak te krijgen. De weerstand eronder hoort er eigenlijk niet bij.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Zoals u zelf al aangeeft is dit een condensator.
Welbepaald een ontstoringscondensator.
Die neemt nl de storinspieken op die in het net veroorzaakt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, bedankt!