Wat veroorzaakt het licht van een LED?

Er is al eerder een vraag gesteld. maar die is gesloten, en de uitleg vind ik te moeilijk

Het is een feit dat een gloeilamp licht geeft door een gloeidraad, die gaat gloeien als er stroom op staat,

Hoe werkt dit dan bij een LED, komt dit ook door een hele kleine gloeidraad?
En hoe werkt dit dan bij een pixel(zo'n ding op het scherm van je pc bijv.)?
(is dit een soort mini-led?)

Probeer het zo simpel mogelijk uit te leggen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn een paar manieren waarop licht opgewekt kan worden, de gloeidraad zendt licht uit door een hoge temperatuur, een led werkt echter anders.
Een led is een halfgeleiderdiode waarbij de stroom in doorlaatrichting er voor zorgt dat elektronen van bepaalde atomen in de grenslaag tussen + en - tijdelijk een hogere baan gaan volgen. Als ze na korte tijd weer in een lagere baan terugvallen dan wordt het overschot aan energie uitgestraald als fotonen, dus licht.
Omdat een moderne halfgeleider een zeer dunne laag op een chip is kan dat licht van de bovenkant uitstralen.
Het soort atomen in de siliciumchip bepaalt de uitgestraalde kleur.
Dat er toch nog een klein beetje warmte vrijkomt bij de led komt door de weerstand die de stroom ondervindt, maar het rendement is veel hoger dan een gloeidraadlamp.
De eerste experimenten met natuurlijke kristallen gaven nog maar heel weinig licht, de moderne halfgeleidertechniek met kunstmatig gegroeid zeer zuiver siliciumkristal maken pas sinds eind jaren zestig het hogere rendement mogelijk.

De pixels van jouw computerscherm worden echter op een andere manier gemaakt.
Dergelijke schermen zijn LCD-schermen, voor te stellen als heel veel kleine cellen die licht kunnen doorlaten of tegen houden. Het licht wordt met een constante lichtbron achter het LCD scherm gemaakt, vroeger met twee tl-buisjes links en rechts, tegenwoordig ook vaak met een groot aantal witte leds. Het licht wordt egaal verdeeld met een kunststof plaat achter het eigenlijke LCD-scherm.
Grote beeldschermen zoals bijvoorbeeld bij concerten in stadions en langs voetbalvelden zijn inderdaad wel met 3 kleuren leds als pixels opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus,
bij een led:
de deeltjes worden tijdelijk versnelt en wanneer ze weer vertragen botsen ze op elkaar waardoor er licht ontstaat?
en de atomen van de geleider bepalen de kleur? Als dat zo is:
Jij zegt:
"(..)Een led is een halfgeleiderdiode waarbij de stroom in doorlaatrichting er voor zorgt dat elektronen van bepaalde ATOMEN in de grenslaag tussen + en - tijdelijk een hogere baan gaan volgen. Als ze na korte tijd weer in een lagere baan terugvallen dan wordt HET OVERSCHOT aan energie uitgestraald als fotonen, dus LICHT.(..)" heeft de stroom voor de led meer atomen dan na de led? en
het scherm van een telefoon of pc is gewoon een lamp?
Als dat zo is, heb ik nog een vraag: Hoe maken ze dan de kleurtjes in het telefoon, pc of tv scherm?
Dus de pixels geven geen warmte af maar de lampen daar achter?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De elektronen die in de buitenste banen van de atomen rondcirkelen gaan tijdelijk in een hogere baan, bij het terugspringen wordt licht uitgezonden.
De grootte van de energiesprong is voor allerlei atomen verschillend, de grootte bepaalt de kleur: hoe groter de sprong, hoe meer de kleur verschuift van (infra-)rood naar (ultra-)violet. daarom heeft een rode led dan ook een lagere brandspanning dan een groene of blauwe, zie Wikipedia over leds.
Er vinden geen botsingen plaats. Het aantal atomen in de led-chip blijft gelijk, alleen elektronen stromen door de chip, maar ook die blijven netto in aantal gelijk omdat de stroom die via de ene draad de led ingaat precies even groot is als de stroom die via de andere draad wordt afgevoerd.
Het scherm van een pc, tv of telefoon is feitelijk een LCD plaat met een witte lamp daarachter. Als de verlichting met TL-buisjes gebeurt dan zul je een klein beetje warmte aan de zijkanten kunnen voelen, bij een scherm met witte leds achter het LCD wordt heel weinig warmte geproduceerd over het gehele oppervlak van het scherm.
De kleurtjes ontstaan door iedere pixel een van de drie basiskleuren rood, groen en blauw te geven, met een klein kleurfiltertje per pixel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, bedankt, nog 2 vragen:
hoe kunnen deze pixels zo enorm snel veranderen van kleur? (wanneer je tv kijkt bijv.) En is er verlies wanneer de stroom door de LCD paneel is gegaan(dus het verschil voor de pixel en daarna), zo ja, wat is dat verlies?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De snelheid van de LCD-cellen heb ik geen verklaring voor, de techniek is in de loop der jaren enorm vooruitgegaan. Een LCD- display van een zakrekenmachine uit de 70er jaren was nog vrij traag, nu halen ze makkelijk 100 Hz. Op de tweede vraag: er gaat geen stroom door de cel maar het licht van het backlight. Er zal wel enig lichtverlies zijn, de cel (pixel) schakelt niet tussen de ideale 0% en
100%. Ook is er verlies omdat elke pixel slechts 1 kleur doorlaat, dus van het witte licht worden de 2 andere kleurcomponenten tegengehouden: bij rode pixels worden groen en blauw geabsorbeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok,
dus in tegenstelling tot LED hebben de verschillende kleuren pixels, gewoon hetzelfde aantal V nodig, omdat de Led met de hoeveelheid stroom omzet in kleur (rood heeft minder Volt nodig dan wit) maar een pixel heeft hetzelfde aantal V nodig omdat er gewoon een filtertje op zit en een wit licht erachter? voorzover ik weet is lichtverlies, geen verlies in elektriciteit, dus is er wel verlies in elektriciteit, (bijv. V, W, Ohm, en al die ander dingen), zo ja, wat?

Andere antwoorden (1)

Een natuurkundig verschijnsel is dat als er stroom door een bepaald kristal wordt gestuurd er licht uitkomt. Verschillende kristallen geven verschillende kleuren; dat is het principe van LED. Een LED-TV is dus volgeplakt met kristallen die oplichten als er stroom door wordt gestuurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus, een led geeft licht door er stroom op een soort kristal te zitten? (als dit zo is, heeft een led dan wel rendement aan warmte?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, kijk maar bij de link