Is er verlies in de electriciteit, als deze het circuit heeft begaan?

Stel: ik heb een lamp en die sluit ik aan op een batterij, is er dan verschil tussen de elektriciteit vlak voor dat het door de lamp loopt en de elektriciteit vlak na dat de elektriciteit door de lamp is gelopen.

Zo ja, is dit in V/W/A/Ohm of misschien nog een andere eenheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Een verschil in elektriciteit is een beetje lastig te zeggen. Er is een verschil in potentiaal voor en na het lampje. En voor en na de batterij.

Het potentiaalverschil (in Volt) is over de batterij en over het lampje even groot, maar omgekeerd, zodat bij een totale rondgang over de schakeling het potentiaalverschil 0 is. Dit is de tweede wet van Kirchhoff.

De stroomsterkte (in Ampère) is in de hele schakeling nagenoeg gelijk, immers er stroomt net zoveel lading het lampje in als er weer uit, er verdwijnen geen elektronen. Deze stroomsterkte over het lampje kun je meten.

Ohm is de eenheid van weerstand en geeft aan hoeveel de potentiaal (Volt) over het lampje afneemt bij een bepaalde stroomsterkte (Ampère). De verhouding tussen deze grootheden is gegeven door de wet van Ohm die stelt dat het potentiaalverschil in Volt gelijk is aan de stroomsterkte (in Ampère) maal de weerstand (in Ohm).

Tenslotte is er nog de W (Watt), dit is het elektrisch vermogen, oftewel de hoeveelheid elektrische energie die per seconde geleverd wordt aan het lampje. Het elektrisch vermogen geleverd aan het lampje (in Watt) is gelijk aan het potentiaalverschil (in Volt) over het lampje maal de stroomsterkte (in Ampère).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus, als ik jouw goed begrijp is er geen verschil?
hoe kan het dan dat een batterij leegraakt, om vervolgens ook weer te kunnen opladen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat er opraakt in de batterij is chemische potentiële energie. Deze raakt op doordat er snelheid gegeven wordt aan elektronen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is er een naam of term voor deze "chemische potentiële energie"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, chemische potentiële energie. De potentiële energie zit erin dat er een reactie plaats kan vinden in de batterij waarbij energie wordt geleverd. Hiervoor dient elektronentransport van de - naar de + pool mogelijk te zijn. Zodra de verbinding tot stand komt vindt de reactie plaats, hierbij komt energie vrij in de vorm van elektrische stroom (elektrische energie) en er komt thermische energie vrij in de vorm van warmte. Je kunt aan een batterij voelen als hij energie levert, hij zal warm worden. Vergelijk het met een emmer water die boven een molentje hangt, als je een gat in de emmer zou boren zou het molentje gaan draaien. Het water in de emmer bevat dus potentiële energie, die omgezet kan worden in kinetische energie door een gat in de emmer te boren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik snap het, maar wat is dan de naam/term voor?
uit jouw verhaal denk ik aan Volt, of iets anders?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt de eenheid. Joule is de eenheid van energie. Een Joule aan energie is voldoende om 1 seconde lang een vermogen van 1 Watt te leveren. Echter, niet alle potentiële energie in de batterij wordt omgezet in elektrische energie. Er wordt ook warmte geproduceerd. De verhouding tussen de hoeveelheid potentiële chemische energie in de batterij en de hoeveelheid geleverde elektrische energie door de batterij zou je het rendement kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor alle info

Andere antwoorden (1)

Ja er is inderdaad verschil. Dat verschil wordt veroorzaakt door de weestand van het medium waardoor je de stroom laat lopen. Koperdraad heeft een lage weestand, maar goud nog lager. En hoe lager de weerstand moe minder het verschil tussen begin en eind.