Wat doet weerstand?

Ik weet dat het al een keer gesteld is, maar dat is alleen wat het is, maar ik wil weten wat het doet in het elektrisch circuit.

Ik heb met een soort spel een aantal tests uitgevoerd:

controle test: + + lamp + - = lamp aan
controle test: + + licht diode + - = diode aan

test: + + weerstand (100 Ohm) + lamp + - = lamp uit
test: + + lamp + weerstand (100 Ohm) + - = lamp uit
test: + + weerstand (100 Ohm) + diode + - = diode aan
test: + + diode + weerstand (100 Ohm) + - = diode aan

Nou is mijn vraag:
Waarom gaat een licht diode + weerstand altijd aan en waarom gaat een lamp+ weerstand nooit aan?

En wat is de functie van weerstand in het circuit?

Toegevoegd na 6 minuten:
batterij is 6v.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Weerstand zorgt er voor dat er een deel van de stroom gebruikt wordt voor 'niks', voor warmte, zodat je lampen bijvoorbeeld niet springen.

Je kunt het effect trouwens ook juist benutten, door een weersandsdraadje als gloeidraad te gebruiken.

Als de weerstand zo groot is dat er niet genoeg stroom naar de lamp meer gaat, zal die niet gaan branden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is dus feitelijk een soort van 'stroomvretertje', dat je kunt gebruiken om teveel stroom te 'verspillen'/ verbruiken, of juist om warmte op te wekken en te benutten.

In je experiment verbruikt de diode vermoedelijk heel weinig stroom, dus is de weerstand vermoedelijk nuttig; haal hem er tussenuit, en dikke kans dat je diode kapot gaat. Voor de lamp neemt hij veel te veel weg, die kan op dat restje niet meer branden.

Zo heb je dus heel mooi inzichtelijk gemaakt wat het nut is van ledverlichting boven een ouderwetse gloeilamp : hij verbruikt vele malen minder stroom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OK, gaat het aantal Ampere ook omlaag/omhoog door de weerstand? En als ik dus weerstand+diode doe, kan ik er minder lang mee doen dan dat ik alleen de diode aansluit? (de diode kun je ook appart aansluiten, deze gaat niet kapot)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-
Dit is niet heel correct. Stroom blijft constant, de potentiaal gaat naar beneden zodat de afgegeven elektrische energie per seconde (het vermogen) naar beneden gaat. De diode verbruikt geen stroom, maar verbruikt elektrische energie.

Andere antwoorden (2)

Dit heeft te maken met de spanning. Een LED (licht uitstralende diode) heeft maar 1,5 volt nodig om licht uit te stralen. De lamp brand vermoedelijk pas bij een hogere spanning. Je bent verder nogal onduidelijk, je praat alleen over weerstand, niet over de voedingsspanning en de spanning van de lamp, deze factoren zijn wel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok, heb ik toegevoegd
De weerstand beperkt de stroom die er door gaat. De formule daarvoor is: U=IxR ofwel I=U:R Hieruit volgt dat de stroom door de weerstand 6:100= 0,06 ampere. Het vermogen is te berekenen met de formule P=UxI wat dan oplevert P=6X0,06=0,36 watt.
Omdat je de weerstand en de lamp in serie schakelt, moet je de weerstand van de lamp (gloeidraadje) bij de weerstand optellen om uit te rekenen hoeveel stroom er dan kan vloeien.
Dit is veel te weinig om een lamp te doen branden, maar wel genoeg om een LED te laten gloeien.
Hopelijk heb ik het enigzins begrijpelijk uitgelegd.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-
Niet correct. De stroom wordt niet beperkt, de potentiaal wordt beperkt.