Halogeenspots omgeruild voor led spots. Maar de spots blijven nu flauw branden . Wat is hier de oorzaak van?

De spots worden geschakeld d.m.v. een bewegingsmelder. Als deze uitgeschakeld is blijven de led spots flauw branden.
Wat kan hier de oorzaak van zijn en wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kennelijk zijn deze led spots geen mogelijke vervanging van je halogeenspots. Ledspots gebruiken weinig energie en hebben een laag wattage, maar zijn mede hierdoor niet altijd te gebruiken. Je systeem geeft kennelijk nog een klein beetje reststroom door wat voldoende is om ze flauw te laten branden. Ik ben hierin geen expert, dus een reactie als antwoord. Misschien weet iemand anders het beter.

Antwoorden (3)

LEDspots geven al bij een heel klein beetje stroom licht. De bewegingsmelder die je gebruikt werkt waarschijnlijk met een elektronische schakelaar in plaats van een ouderwets relais (magneetschakelaar). Een elektronische schakelaar heeft vaak een ontstoorcondensator die al voldoende stroom doorlaat om de LEDlampen te laten branden. 3 mogelijkheden om dit probleem op te lossen: ontstoring uit bewegingsmelder verwijderen, een bewegingsschakelaar met relais kopen of een klein gloeilampje (15 of 25 Watt is voldoende) parallel aan de LEDlampen aansluiten als ballast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ofwel is er iets stuk in de armatuur ofwel heeft u verkeerd aangesloten.
Zie voor alle zekerheid de aansluitingen eens na en corrigeer eventueel, als dat niet helpt kan u hem nog altijd omruilen of uw geld terug vragen want u heeft ook op dit soort elektra garantie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De schakelaar (meestal een relais) heeft de contactpunten waar de wisselspanning op staat in de uit stand heel dicht bij elkaar zitten.
Er loopt dan een capacitieve stroom die de leds als doen branden, afhankelijk van het type LEDlamp.

Voorals ledlampen met een condensator/diodes spanningregelaar/stroombegrenzer laten deze "sluipstroom"
door en de leds gaan dan flauw branden.

Daar is wel wat aan te doen maar dat vergt wat kennis.
De simpele oplossing is een ledlamp te kopen die met een omvormer werkt.(die zijn vaak ook duurder) welke een kleine schakelende voeding bezit.Deze ledlampen knipperen niet, de leds krijgen zuivere gelijkspanning.

De leds die problemen geven knipperen meestal en zijn dan van het eerstbeschreven type.

Een condensator van 400+VAC 0.1uF paralel aan de uitgang van het relais en de andere pool zetten, vreet de capacitieve spanning op.

Hij komt dus NIET parallel aan de spoel maar parallel aan de ledlamp te staan.

Helaas gebruik hij bij ingeschakelde relais (en dus ledlamp)
wat blindstroom en om die reden zou ik een ledlamp met geschakelde gelijkspanningvoeding kopen.

Dat laatste is ook het veiligst , de andere ingreep kan je onder stroom zetten als je het verkeerd aanpakt!!
Ben je niet thuis in elektra/electronica, ga dan voor de laatste optie.

Succes.