als ik een lamp heb van 100 watt is dan de lichtopbrengst hetzelfde als 4 van 25 watt?

het gaat dus niet over de kosten maar zuiver over het licht dat ze geven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Er van uitgaand dat je het over hetzelfde type lamp hebt, (gloeilamp, gasontlading, LED) is hier toch niet een eenvoudig antwoord op. Het rendement van een lamp is van veel factoren afhankelijk, zoals constructie en kleurtemperatuur. Doorgaans zijn kleinere lampen door hun constructie iets minder efficiënt omdat er meer warmte afgevoerd wordt door de relatief grote fitting en glasballon.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook zal een lamp die wat geliger licht geeft verhoudingsgewijs meer (onzichtbaar) infrarood uitstralen dan een helwitte halogeenlamp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het vermogen (watt) is gelijk, maar het oppervlak dat je kan verlichten is natuurlijk groter als je 4 lamp(jes) gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee de lichtopbrengst is niet hetzelfde,je hebt bij 4x25 watt 4x een lichtbron van 25 watt,dus de lichtsterkte blijft 25 watt en bij 1x 100 watt 75 watt meer licht.