Wat heeft meer energie: 3x AAA of 2x AA batterijen?

Stel ik heb een zaklamp die zowel kan werken op of 2x AA of 3xAAA, in welke combinatie zullen de batterijen het langer volhouden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Als het beide hetzelfde merk/soort is dan zullen de 2x AA batterijen het langer volhouden dan de 3x AAA batterijen.

Dit komt doordat de capaciteit van AAA batterijen een stuk lager is dan die van AA. De capaciteit word uitgedrukt in mAh. Dat betekend dat als een batterij een capaciteit heeft van 1000 mAh hij één uur lang 1000 milliampere kan geven. Een AA batterij heeft maximaal 3000 mAh en een AAA maximaal 1200. Dat wil zeggen dat AA 2 AA's maximaal 2x3000=6000 per uur geven en AAA 3x1200=3600 per uur.

Dus zal je het met AA batterijen langer kunnen volhouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hiermee hou je geen rekening met de spanning. 3x AAA is 4,5V en 2x AA is 3V.
Als de capaciteit opraakt, zal de spanning in elkaar zakken. Maar de 3xAAA zal meer ruimte hebben voordat de spanning in elkaar is gezakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ gdanonym, uw redenering klopt niet.
Het is wel zo dat aan het einde de spanning vlug wegzakt.
Die 2 x AA in serie geven 2 x 1,5 V = 3 Volt
Die 3 x AAA geven 3 x 1,5 = 4,5 Volt.
Als die 2 soorten dezelfde capaciteit hebben bv 750 mAh dan zullen die bij eenzelfde belasting evenlang meegaan.
Het antwoord van progje is niet helemaal juist.
Zijn redenering klopt enkel als die cellen in paralel geschakeld worden dan heeft met inderdaad 2 of 3 maal de opgegeven capaciteit maar blijft de spanning 1,5 Volt.
Als ze in serie staan dan verhoogd de spanning met 2 a 3 maal 1,5 Volt maar blijft de capaciteit dezelfde als deze per cel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vergeten bijzetten dat dus in uw geval de soort met het hoogste aantal mAh het langst zal meegaan omdat de cellen in serie staan. Normaal zal dat de AA cellen zijn.