Waarom zuigt mijn stofzuiger niet meer?

Ik was zojuist aan het stofzuigen en dacht, ik neem het toetsenbord van mijn laptopje even mee. Leuk idee, maar ik zoog dus een knopje op -_-'.

Toen dacht ik, ik maak het beste ding even open en snuffel even in de zak. Knopje niet gevonden. Dus ik maak het beste ding weer dicht ennnnn....Hij zuigt niet meer.

Iemand enig idee hoe dit kan en wat ik verkeerd doe? Of heb ik 'm stuk gemaakt? HELP!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Als de motor wel draait zijn er eigelijk maar een paar mogelijkheden, een blokkade in de aanzuiging OF de blaaskant verhindert het verplaatsten van lucht of de turbine is losgeraakt en wordt niet meer aangedreven door de motor.
Aangezien dat laatste haast niet voorkomt (zeg nooit nooit)
denk ik dat het eerste het probleem is.
Laat de motor even op een laag vermogen lopen als je het stofzak compartiment open hebt staan, je zult dan al snel conclusies kunnen trekken . In de meeste stofzuigers zitten drie filters, nummer een is de wand van de stofzak,
nummer twee houdt het fijn stof tegen (ook wel eens het hepa filter genoemd maar die naam is eigenlijk niet juist) en nummer drie is een filter die NA de motor komt (dus aan de uitblaaszijde) en deze vangt kooldeeltjes op die van de koolborstels komen en schadelijk voor de gezondheid zijn.

Door dus met langzaam draaiende motor (steek nimmer je vinger in het turbinegat) de luchtstroom te volgen, ontdek je waar de opstopping zit.

Ik ga er van uit dat je met een knikker oid die je door de slang hebt laten vallen , vastgesteld hebt dat de slang etc NIET verstopt zit.
Zo moet je er uit komen.

Loopt de motor NIET dan zit er meestal een draadbreuk vlak bij de stekker.

Door dan de stekker er af te knippen , de draad 1/2 meter in te korten en een nieuwe (randaarde stekker te plaatsen is ook die storing gemakkelijk in te vangen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk zit het gat van de zak niet gelijk aan het gat van de stofzuigerslang. Dit is mij wel eens overkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het knopje in de slang vast zit waardoor hij nu slecht zuigt.
Probeer het eruit te krijgen door bijv een breinaald erin te doen en dan even rammelen,hopelijk komt het knopje er dan uit of je moet ook een blaasmond op je stofzuiger hebben want dan kan je het eruit blazen als het niet al te vast zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook dit is het probleem niet, want zonder slang zuigt hij ook niet meer. Hij zuigt wel als ik de zak er uit haal, maar niet zodra de zak er weer in zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zit het buisje niet verstopt waar de zak overheen gaat of dat de zak vol is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zet er eens een nieuwe zak in. (Ook al is ie niet vol)
Kan zijn dat porien van zak vol zitten. (Zuig maar eens cement gruis op...)