Een vriend van mij trok voor de grap de stop eruit en deed hem er iets later weer in. Nu werkt het hele stopcontact niet meer. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je vraag is een beetje onduidelijk, omdat je in het stopcontact normaliter een STEKKER steekt, en een STOP zich bevindt in de meterkast.

Als je te hard aan een stekker trekt, kun je in de wandcontactdoos inderdaad best een draadje lostrekken, vooral als het ooit een beetje gammel in elkaar gezet is. Een beetje doe-het-zelver fixt dat zelf (bij daglicht met de stroom er af !) , en anders moet je de electricien erbij halen.

Iets anders is dat met de stoppenkast ; als je daar zomaar ineens een stop uittrekt, kan je aardlekschakelaar zijn uitgesprongen, en zit je in het hele huis zonder stroom. Gewoon weer aanzetten, en alles doet het weer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groote kans dat de stop(zekering) bij her terug zetten direct is gesprongen, dit omdat er wellicht apparaten nog aangesloten waren en er zodoende een piek stroom liep.
Dus apparaten loshalen en nieuwe zekering plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer logisch antwoord! +
Door een stekker uit te trekken kan er geen zekering of automaat springen.
De fout moet eerder in het stopcontact gevonden worden waar een draad losgekomen is of in de stekker waar hetzelfde kan gebeuren vooral als u aan de kabel trekt ipv aan de stekker.
Even testen of het stopcontact zelf nog werkt met een ander toestel, zo ja dan zit de fout in de kabel, zo neen dan moet u het stopcontact even open schroeven en u zal de fout wel onmiddellijk zien.
SPANNING AFZETTEN !!!