2 signalen over 1 coax kan dit ?

Ik heb 1 coax kabel van mijn tv beneden naar zolder liggen voor een tv. Nu wil ik graag dezelfde coax gebruiken om digitaal geluid van een pc op zolder naar mijn versterker beneden te verzenden. Kan dit ?

Toegevoegd na 58 minuten:
Aansluitingen maken vind ik niet erg.

De bedoeling was: Beneden opsplitsen met een splitter naar, 1x centrale coax aansluiting , 1x rca aanluiting voor versterker.

Boven opsplitsen met een splitter, 1x tv coax aansluiting voor tv, 1x rca aanluiting voor pc geluidkaart uitgang.

Gaat dit werken ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (4)

Nee ten eerste heeft 1 kabel maar twee uiteinden dus hoe je dat ziet snap ik echt niet. En ten tweede is de aansluiting anders, dus loskoppelen en omleggen gaat ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen, digitaal gaat niet. In die TV-kabel kan zich alleen een analoog signaal zich voortbrengen. Hoe wil je digitaal geluid naar een analoge versterker brengen (of is die digitaal?)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nog wel een paar kabel splitters liggen. Dus wou de kabel opsplitsen. Mijn idee was beneden splitsen 1x coax voor tv en 1x coax met rca plug voor de versterker. En op zolder hetzelfde. Gaat dit ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
TV analoog signaal gaat door een 75 ohm kabel en een digitaal signaal moet door en 50 ohm coax kabel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hai, Monaliza. Waarom verkopen ze dan 75 Ohms kabel voor digitaal geluid. http://www.kabeltje.com/hq-composite-digitale-coax-kabel-5-meter-pf-269.html
Zo zonder meer de beide signalen op de kabel zetten gaat niet lukken. Het digitale signaal gaat het analoge antennesignaal storen en omgekeerd.
Wat jij wilt is multiplexen. Dat principe wordt overal op kabel en ADSL verbindingen toegepast. UPC bijv. multiplexed Analoge en Digitale TV signalen én internet plus telefonie op 1 Coaxkabel. Telefoonmaatschappijen doen het zelfde met ADSL.

Multiplexen wil zeggen dat meerdere verschillende signalen en signaaltypen a-synchroon over een drager worden verstuurd. (Kabel, Glasvezel, telefoondraad.)

Om dit mogelijk te maken heb je een multiplexer nodig en een decoder aan de andere kant.
De multiplexer zet de verschillende aangeboden signalen om in een standaard te verzenden stream maar zorgt er voor dat ieder signaal een eigen transportfrequentie krijgt zodanig dat ze elkaar niet kunnen storen.

De decoder aan de andere kant scheidt de ontvangen streams weer van elkaar waarna de verschillende afzonderlijke signaaltypen weer ter beschikking staan.

Om dit storingvrij zonder kwaliteitsverliezen te doen heb je hoogwaardige apparatuur nodig en is niet goedkoop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi antwoord, iemand die weet waarover hij praat
Op zich kunnen meerdere signalen door EEN coaxkabel overgebracht worden, bij de voegere antennes deden we dat immers ook al en ook het kabelnet brengt via een kabel vele signalen binnen.
Hoe kan dat?
De vereiste is dat signalen in frequentie van elkaar verschillen (de draaggolffrequenties van de kanalen verschillen en de TV oid. pikt er dan met de tuner het gewenste kanaal uit.
Het is zelfs mogelijk analoog en digitaal tegelijk door een kabel te sturen, de in en uitkoppelfilters ontwarren de signaalbrij.

Aan die filters en aan de frequenties worden wel eisen gesteld, zowel de spanning als designaalsterkte dienen elkaar niet te verstoren maar je begrijpt wel dat de kabelaar dat wel goed uitgeplozen heeft.

Ook is het mogelijk om pakketjes digitale info te versturen en deze pakketjes steeds te wisselen (een vorm van multiplexen) waarbij ook compressietechniek (inpakprogramma's) om de hoek komt kijken.
Zo wordt bij HDMI over verschillende kabels de gigahertzpakketten verzonden en daar wordt doodleuk ook nog het analoge signaal bij meegestuurd.

Zo krijgt pakketpost wel een heel andere betekenis.
Bij de zeer hoge frequenties/datadichtheid worden meerdere kabels gebruikt die elk een stukje van het beeldmateriaal verzendt omdat in het gigahertzgebied de capaciteit van de kabel een rol gaat spelen.

Dus in stukjes hakken , beeld verzenden en weer samenvoegen is dan de truc om HD over te zenden, de relatief lange golven in het megahertzgebied lift dan mee zonder dat de signalen op elkaar storen.

Bij analoge signalen is de kwaliteit van het transport belangrijk, bij digitale signalen speelt dat minder zolang een een of een nul nog maar voldoende te onderscheiden zijn.

Zo stuurde men vroeger de gelijkspanning voor de antenneversterker mee in de antennekabel, de tv reageert niet op gelijkspanningsignalen en een condensator hield de gelijkspanning tegen maar liet het signaal door.

We doen dit dus al haast zolang de radio bestaat, meerdere signalen door EEN (coax)kabel.
Gelukkig maar, het is al spaghetti genoeg in multimedialand,
uit een versterker die ook het beeld "doet" komen 7+1 luidsprekersignalen, HDMI, SCART, SVHS, VGA etc en dat moet allemaal naar de TV , beamer, monitor, luidsprekers , opname apparatuur en ga zo maar door.

Denk er wel om dat systemen met upscaling het beste via HDMI gekoppeld kunnen worden.