als electicien wag je niet onder spanning werken maar vals je steek lasdoppen gebruikt kan dit wel mag dit volgens de nen 1010 ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een steeklasdop is gewoon een soort lasdop. Als die worden aangebracht is de hoofdschakelaar echt wel uit, oftewel die electriciën wekt niet onder spanning!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tussen kunnen en mogen zit een groot verschil. Ja het kan. Nee het mag niet.
Hierover staat echter niets vermeld in de nen 1010, maar wel in de nen 3140 (veilig werken aan bestaande installaties).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je aan een elektrische installatie werkt, moet de spanning er af zijn.
De NEN1010 zijn installatie voorschriften (Waar een elektrische installatie aan moet voldoen).
De NEN1010 is hier dus niet van toepassing.
De NEN3140 staat voor veilig werken(de arbeidsinspectie handert deze).
Hoofdschakelaar of zekering eruit en dan aan de slag.
Pas op met steeklasdoppen, zorg ervoor dat ze goed klemmen, en controleer of de draden echt vast zitten.
Succes.