Hoe sluit ik een tweede accu aan in mijn wagen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is de bedoeling ?

Antwoorden (2)

het beste voor in een auto is

om de 2de accu parallel aan te sluiten op de eersten

dat houd in

van accu 1 naar accu 2
je sluit met extra bekabeling
de ene plus op de anderen plus aan
1 naar accu 2
en de de min op de min
ook met extra bekabeling

wel belang rijk is dat de accu's precies het zelfde moeten zijn

dus als je over weeg een 2de accu in je auto te zetten dan moet je 2 nieuwe accu's koppen van het zelfde merk en type

de volts blijven het zelfde maar de capaciteit word meer

in serie is dit anders

je sluit ze dan zo aan

de 2 accu's op elkaar aan met 1 extra kabel
namelijk van de plus naar de min

het ziet er dan zo uit

plus van de auto - aan gesloten op accu 1op de plus - van accu 1 pakje dan de min pol en die sluit je aan op de plus pol van de anderen accu - de min pol die van de auto is sluit je aan op de min van de overgebleven min pol op de accu 2

let hier bij dan wel op

als je dan 2 accu's heb van
(voor beeld)
2 keer 12 v dat het in serie aan gesloten bij elkaar word op geteld

12 + 12 = 24 volt
dat betekend dus

dat je 12 volt te veel heb om dat een accu rond de 12 a 13 volt geeft
dit hier boven raad ik dus af

conclusie u moet hem paralel aan sluiten dan blijft het 12 volt de totalen capaciteit . je kan dan langer bijvoorbeeld de radio er op kan laten spelen . als de motor niet draait uiten raad. of als je een paar zware subwoofer er in heb dan is dat ook wel fijn want die trekken meer stoom vermogen .

ik hoor het duidelijk omschreven te hebben

mvg

roy

starpc
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even bijsturen, je mag nooit twee batterijen in een auto met normale 12 volt in serie aansluiten , dat is de dood voor alle elektrische apparatuur in de auto ...lampjes , radio , elektrische ruiten , elektrische schuifdak en noem maar op , het is inderdaad zo dat twee batterijen van 12 Volt in serie maakt 24 volt en het is juist die te hoge spanning (volt) die de moordenaar zal zijn van alles, niet het vermogen van de batterij in een auto met een startbatterij en gebruik batterij (bij stilstand). Bij het parallel schakelen van twee batterijen is het vermogen van de batterijen van een weinig belang het merk heeft totaal geen belang , je moet natuurlijk niet een autobatterij in parrallel zetten met een batterijtje van 12 volt uit een draaglamp van 12 volt , stuk zal ze niet gaan maar helpen zal het ook niet . In de auto's die nu rondrijden zijn enkel maar 12 volt batterijen aanwezig , bij vrachtwagens is dat wat anders . De uitleg van drejansen geeft u wel wel veel meer uitleg en dat is de juiste oplossing voor uw probleem maar daar moet je dan wel iemand bijhalen die wat elektro heeft geleerd, ik wil u niet afschrikken maar de waarde van de diodes hebben veel belang en je moet ze zoals drejansen toont ze juist aansluiten of u hebt problemen , volg de raad van drejansen en werk met scheiding van de batterijen bij gebruik maar laat ze maar opladen met dezelfde bron de alternator .Diodes hebben ook een + en - kant en dat bepaald de toelating langs welke richting de elektrische stroom door mag , hopelijk ben ik niet te technisch , drejansen vertelde het juist en eenvoudig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mmm volgens mij had ik ook gemeld dat het het in serie zetten niet slim is. en parallel beter is. misschien mag ik het niet zegen maar van af ' Je magnooit..tot..stuk zal ze niet gaan maar helpen zal het ook niet" vind ik vrij bijdehand als u mijn verhaal leest dan kunt u lezen dat ik de 2 manieren illustreer en dat ik zelf de serie schakeling af raad. daar heb ik u raad niet bij nodig. 2 accu's van het zelfde merk dat is inderdaad geen probleem. het fijt is wel als je 2 dezelfde accu's heb dan weet je zeker dat ze gelijk aan elkaar zijn. veder dat hed advies laat er iemand met electronica verstand naar kijken. vind ik wel een goeien hier wil ik het bij houden. ik wil geen reuzie maken maar ik wou het allen even melden nog maals ik val u niet aan mvg roy starpc
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hallo!
Ik had een vraagje. Moeten beide accu's bij deze optie (diode) ook precies hetzelfde zijn? Dus in capaciteit, type en leeftijd?
hoi Rolduc,

vermoedelijk wil je extra apparatuur op de tweede accu aansluiten, zonder dat je de andere dag de startaccu leeg hebt getrokken en niet meer kan vertrekken.

dat doe je als volgt: beide accu's sluit je via een DIODE aan op de generator. op de eerste accu sluit je weer de normale auto installatie aan, de tweede accu is voor jouw extra doel.

nu kunnen beide accu's worden opgeladen, maar de start accu kan niet onbedoeld worden ontladen.
ook de tweede accu kan niet door de startmotor worden ontladen.
uiteraard kan je er een schakelaar tussen plaatsen, dan kan je alsnog van de andere accu gebruik maken

dit soort schakelingen zijn kant en klaar in de handel.
zoek bij de caravan en/of kampeer handel, mogelijk heeft de garage ook wel zo iets liggen.

zelf maken is natuurlijk leuker.
de dioden moeten de laadstoom van de accu's aan kunnen. de belastingstroom is (startmotor) heel groot.

veel suc6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hallo!
Ik had een vraagje. Moeten beide accu's bij deze optie (diode) ook precies hetzelfde zijn? Dus in capaciteit, type en leeftijd?