kan ik met een losse dimmer ook het toerental van een tafelventilator verlagen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dat kan u zeker maar let op dat u de ventilator niet te traag laat lopen want die motor is daar niet op voorzien qua eigen interne koeling. Te traag heeft die toch geen effect meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij mijn weten is een dimmer een soort van electrische weerstand, dus dat zou mogelijk moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is inderdaad hoe een dimmer werkt. Maar een ventilator niet. Die gaat gewoon aan wanneer er genoeg stroom is, en zo niet, doet hij niets. Feitelijk net als een (niet dimbare) gloeilamp.
Met een losse dimmer kun je waarschijnlijk de ventilator regelen, hoewel de snelheid niet over het gehele bereik van de draaiknop zal regelen. Om een meer lineaire regeling te krijgen kun je een gloeilamp tezamen met de ventilator aansluiten om te zorgen dat de belasting van de dimmer niet te veel inductief zal zijn.