Bovenstaand antwoord is zeer verwarrend.
Er wordt een continu frequentie uitgezongen die heeft een bepaalde golflengte en zal weerkaatsen op het voertuig.
Golf 1 heeft x tijd nodig om terug te komen.
Golf 2 idem, ezv.
Het verschil in tijd tss golf 1 en 2 wordt vergeleken en daaruit kan men de snelheid berekenen.
Dit doet men natuurlijk continu tss steeds elkaar opvolgende golven en op een vaste frequentie.
Men noemt dit ook het doppler effect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Lasergun
Een lasergun werkt volgens hetzelfde principe als een ultrasone plaatssensor*. Enig verschil is dat de lasergun niet geluid maar Infrarode straling gebruikt voor zenden en ontvangen. Licht is namelijk sneller dan geluid en zo kan de snelheid van een snel bewegend voorwerp vaker berekend worden, waardoor preciezer het gemiddelde berekend kan worden. Dit is handig bij bijvoorbeeld het meten van de gem. snelheid van een auto.
(snelheid geluid in lucht: 3,43E2 m/s bij 20 °C ; snelheid infrarode straling in lucht: 3,00E8 m/s bij 20 °C)

* Ultrasone plaatssensor
Een ultrasone plaatssensor gebruikt ultrasone geluidspulsen om een veel keren snel achter elkaar de plaats van een voorwerp te bepalen. De zender zendt snel achter elkaar korte pulsen uit die tegen het voorwerp komen en weer terugkaatsen naar de ontvanger. Deze ontvangt de signalen en registreert de tijd die verstreken is tussen het zenden en ontvangen van de puls. Met de verstreken tijd en de geluidssnelheid wordt vervolgens de afstand tussen sensor en voorwerp berekend. De gegevens kunnen door een grafische rekenmachine of computer worden verwerkt tot bijvoorbeeld een (plaats, tijd)-diagram. De tijd tussen het zenden van een puls mag niet kleiner zijn dan de tijd tussen het zenden en opvangen van dezelfde puls.