wat kan ik doen met deze harde schrijf (zie uitleg)

ik heb een externe harde schrijf. ik zet via linux programma's op die schrijf. als ik hem aansluit op een windows schrijf vraagt hij steeds of ik hem wil formateren. hoe kan ik dat laten zitten (dat ik gewoon verder kan gaan met waar ik mee bezig ben)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

De botte optie is om Windows z'n zin te geven, en er een Windows filesysteem op te zetten waarmee je ook in Linux overweg kunt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of je maakt 2 partities. Een hele kleine voor Windows (1MB) en de rest voor linux.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook dit installeren op je Windows PC, dan kun je een Linux Ext2 schijf gewoon gebruiken (lezen en schrijven)
AWM
14 jaar geleden
Het probleem is, dat je de schijf hebt voorzien van een Linux-bestandssysteem. (file system; da's een manier om de harde schijf in te delen, zeg maar: te formatteren).

Het probleem is dat Windows dat Linux-systeem niet herkent. Voor Windows lijkt het net alsof de schijf niet geformatteerd is. Vandaar dat Windows jou elke keer aanbiedt de schijf te formatteren.

Als je elders opslag hebt waar je de spullen die nu op die schijf staan tijdelijk even kunt stallen, is het volgende het makkelijkste:

1.  Stal je spullen tijdelijk elders.

2.  Laat Windows de schijf formatteren. Windows zal waarschijnlijk NTFS aanraden, maar daar hebben de meeste Linux-systemen weer moeite mee. Ik raad je aan FAT32 te nemen.

3.  Zet, puur ter controle, vanuit Windows een map en een paar bestanden op de schijf.

4.  Kijk of Linux de schijf inderdaad herkent: de map en de bestanden moeten zichtbaar zijn. Kijk ook of je vanuit Linux iets nieuws op de schijf kunt zetten.

5.  Zo ja, dan weet je dat je schijf nu voor zowel Linux als Windows herkenbaar en bruikbaar is. Je kunt je spullen van de tijdelijke opslag (stap 1) terugzetten op de schijf.

Nu is de schijf onder beide systemen bruikbaar.

Houd er wel rekening mee dat programma's meestal maar onder één van beide systemen lopen, en dat sommige tekstbestanden maar op één van beide systemen kunnen worden geopend.

Overigens, voor het bestandssysteem laat ik me graag corrigeren door iemand die er *echt* verstand van heeft. In stap 2 heb ik je FAT32 aangeraden, maar het is best mogelijk dat er intussen een betere mogelijkheid bestaat.
Cryofiel