Waarom gebruiken sommige mensen een keelmicrofoon?

Een keelmicrofoon is een bandje met elektroden die je om je nek kunt dragen. Dit wordt gebruikt om achtergrondlawaai weg te filteren.
Waarom bestaat er geen gewone microfoon (voor de mond) die achtergrondlawaai kan wegfilteren? Spraak vanuit mond is beter verstaanbaar dan vanuit je keel.
Wie gebruiken keelmicrofoon?

2 jaar geleden
in: Audio
1.8K
TurfGraver
2 jaar geleden
Een keel microfoon wordt vooral gebruikt door militairen of beveiliging.
Het gaat vooral om volume verschil tussen stem en omgeving (en draag gemak), niet kwaliteit van geluid.

Antwoorden (1)

Er zijn wel gewone microfoons die achtergrondlawaai kunnen wegfilteren, maar die worden vooral gebruikt voor audio-opnames, handsfree bellen of online gesprekken.
Keelmicrofoons (laryngofoons) kunnen gefluister oppikken en presteren daarom goed in omgevingen waar communicatie op afstand in stilte vereist is, zoals tijdens geheime militaire of wetshandhavingsoperaties. Keelmicrofoons zijn ook erg handig wanneer helmen of adembescherming vereist is.
Keelmicrofoons worden vooral gebruikt in het leger, bij wetshandhaving en hulpdiensten. De nieuwe generatie biedt variërende outputs en frequentieresponsen voor een breed scala aan professionele communicatieapparatuur, zoals digitale en analoge draagbare radio's en Terrestrial Trunked Radio (TETRA) en P25-systemen.