Hoe installeer ik windows 7 opnieuw op een lege laptop zonder een recovery disk, maar wel met code van windows 7?

HP 4720s laptop

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Je zou een Windows7 installatie CD van iemand kunnen lenen en je eigen code op je computer gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer goeie portable, maar ook niet zo'n leuk probleem.

De vermelde PC is normaal een 64bit-pc, dus moet je normaal een DVD hebben waarop ook de 32-bit installatie staat. Maar de recovery gegevens staan op een verborgen partitie. Ik leg het iets globaler en dan specifiek uit, want velen hebben dit probleem en ik heb er veel werk aan als ze mij daartoe (als informaticus en tegen betaling) ter hulp roepen.

Eigenlijk bevat deze PC, zoals vele HP's, 4 partities:
1. Windows Recovery Environment (200MB verborgen partitie die je niet in Explorer ziet maar wel bijv. met Acronis)
2. W7-partitie (zeer groot, kern waarmee je werkt)
3. HP recovery Partition (groot, meestal meer dan 10 GB, bevat alle recovery gegevens)
4. Wat tools van HP (zo'n 100 MB + hp hardware diagnostische programma's

Let dus op als je van een DVD installeert, want je zult de toegang verbreken met parties 1 en 2 zeker.

Je geeft dus beter de functietoets in kwestie in, zoals bij Medion NET-pc's en bij steeds meer PC's, om op partitie 3 een herstel naar fabrieksinstellingen te kunnen uitvoeren. Bij HP is dit meestal functietoets F2 (die blijft actief, ook al sinds ik mijn HP PC overzette op een SSD-schijf).

Let op Partitie 1 is nodig om te kunnen aan de tools met windows System Restore, soms met Start Up Repair en Windows Image Restore maar dit is verschillend van partitie 3 die de voorkeur heeft hierboven.

Als je toch 32bit wil gebruiken, zie ik een tweetal methodes om te werk te gaan.moet je trouwens ook op die manier werken:
1. Je gebruikt de HP recovery DVD's die je moest aanmaken voordat je de conversie deed naar 64-bit (die heb je dus duidelijk niet, maar soms kun je die bekomen over internet bij vrienden in computerfora of bij HP zelf).
2. Met google translate surf je naar de hierna slecht vertaalde website http://translate.google.be/translate?sl=auto&tl=nl&js=n&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.ehow.com%2Fhow_5643882_restore-recovery-partition-boot-problem.html

Laat weten welke keuze je koos, hoeveel uren/dagen je 'verloor' en hoe het je vergaat.

Aan de anderen: Heb JIJ je recovery-dvd's al gemaakt om dit te vermijden????

+JMVB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrij eenvoudig doch ergens ook weer niet.
Een windows installatie vergt geen of weinig kennis van zaken.
Cd/dvd plaatsen en daarna wat simpel klik en toetswerk moet de klus klaren.
Doch.......
De desbetreffende (windows) code moet wel toepasbaar zijn voor de versie windows welke u installeert.
Vergewis u hiervan, nadien bestaat er ook nog de mogelijkheid om tegen kostprijs uw windows "on the fly" laten legaliseren en valideren.
Ook even de aandacht geven aan 32 en 64 bits
32 Bit kan op een 64 bitssysteem andersom niet.
Maar daar wordt u wel aan herinnerd.

U dient daarna nog wel enige voorwerk te verrichten, onder andere de drivers, meestal zijn deze wel te downloaden bij de fabrikant.
Dit moet u op voorhand al doen, deze drivers plaatst u op een extern medium ( stick/sd card of cd/dvd ).
Waarom op voorhand, windows ondersteund toch alles?
Fout, u mag niets aan het toeval overlaten.
Stel u installeert blindeling windows en nu net wordt de driver van uw netwerkkaart niet herkent, dan ontneemt u zichzelf de mogelijkheid om vanaf de zelfde machine de correcte drivers op te halen, u kunt immers dan niet op het internet.
Uiteraard kan dat weer wel via een andere machine.

Door de hierboven genoemde acties ontneem u zichzelf wel de mogelijkheid om nadien terug te grijpen naar de herstelpartitie van uw laptop ( de zogenaamde recoverypartitie ).
Maar als u uw machine eenmaal naar uw hand heeft gezet heeft u deze niet meer nodig, nooit meer.

Maar dat is eigenlijk best wel zonde van de verloren ruimte, nu gaat u partition mini wizard downloaden en instaleren.
http://www.partitionwizard.com/
Gratis en duidelijk.
Hiermee gaat u de verborgen partitie zichtbaar maken en eventueel als u dat wenst samenvoegen met uw systeempartitie.
Voordeel, één mooie schone en grote schijf.
U kunt er ook voor kiezen om deze partitie te gebruiken voor uw backups, doch een backup op de zelfde schijf is niet echt slim, als de schijf crasht bent u nog alles kwijt.
Beter is dus om te kiezen voor een mooie grote en overzichtelijk schijf.

Toegevoegd na 26 seconden:
Zodra alles naar tevredenheid is geinstalleerd dan gaat u een systeem backup maken.
Deze backup gaat u plaatsen bij voorkeur op een externe schijf.
Nu kunt u altijd teruggrijpen naar deze schijf in geval van een digitale ramp.
Een dergelijke backup kunt u maken aan de hand van "backup maken en terugzetten" deze optie zit bij windows 7 ingebakken.
Maak gebruik van de mogelijkheden en middelen die u hebt, daarmee bespaard u zich veel onnodig werk en leed.