Kan ik van 2x 12V batterijen in serie (24V totaal) 12V aftakken door mijn draden maar op 1 batterij te hangen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Zorg er wel voor dat beide dezelfde massa gebruiken, anders zou je 1 van de batterijen kortsluiten.

Hou er rekening mee dat die ene batterij eerder leeg zal zijn dan de andere. Gebruik je oplaadbare batterijen, zorg dan dat je lader in staat is om lege en minder lege cellen toch correct op te laden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als beide accu's dezelfde massa (-) gebruiken dan staan de accu's NIET in serie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat er maar om dat als je de +/- koppeling van de WEL in serie geplaatste accu's zou gebruiken als - (of 0 of aarde) van je 12V circuit, en je verderop in de schakeling deze koppelt aan de - van de andere accu dat een gevaarlijk spectaculair effect kan opleveren! Als de circuits verder gescheiden blijven is er geen probleem. ----- + ------- 12V ----------- 24V ----- _ -------- 0V
|
----- + -------- 12V ----- _ -------- 0V ------------ 0V
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: met dezelfde massa wordt bedoeld dat de CIRCUITS dezelfde massa gebruiken. Niet de accu's, dan zouden ze inderdaad niet in serie staan.

Andere antwoorden (1)

Dit is perfect mogelijk, de min op de massa van de eerste batterij is belangrijk omdat uw min anders al 12 V verschil heeft met de min (massa) van de installatie.
Geen te groot verbruik en goed afzekeren op de plus 12 V zo dicht mogelijk bij de accu.