Staat een lamp die je uitzet met een schakelaar nog onder stroom (dus stekker er nog in)?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.9K
TurfGraver
3 jaar geleden
Onder stroom als zijne gevaarlijk om je vinfers er in te steken, ja dat kan.
Afhankelijk van de type schakelaar en hoe de stekker er in gestoken is kan het zijn dat de null is uitgeschakeld en dus dat de fase nog aanwezig is op de lamp.

Antwoorden (2)

Nee. De schakelaar op "uit" verbreekt de stroomkring.
jc54
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Er staat dan inderdaad geen "stroom" op, "spanning" kan nog wel.
Griffin
3 jaar geleden
"Nee. De schakelaar op "uit" verbreekt de stroomkring."
Draai de lamp er eens uit, en lik dan aan de fitting, 50% kans dat je iets van kriebel aan je tong voelt(maar vaak wat meer...)
Wanneer de schakelaar dubbelpolig is ,dan onderbreekt hij de twee stroomdraden.
Wanneer de schaleraar enkelpolig is ,dan onderbreekt hij één stroomdraad en kan er nog spanning aanwezig zijn op de lamp.
Toegevoegd op 16 januari 2021 17:34: bron
Plaatje bij antwoord