ReCyKo oplaadbare batterijen claimen 4x langere levensduur, hoe kan dat?

Hier is de claim:
http://www.gprecyko.com/en/index.html

Volgens de specs is de capaciteit van de ReCyKo 2050mAh.
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/250000-274999/251293-da-01-en-GP_RECYKO_AA_2100MAH_4ER.pdf

Terwijl een gewone Alkaline AA batterij iets van 2600mAh aan capaciteit bevat.
En de betere zoals een Varta High Energy AA, 2900mAh.
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/650000-674999/650836-da-01-en-VARTA_HIGH_ENERGY_AA_10ER.pdf

Dus hoe kan een 2050mAh batterij langer meegaan dan een 2600mAh?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het aantal mah heeft in dit geval niets te maken met de leeftijdsduur, maar met hoe krachtig de batterij is. Een hogere mah levert sterkere energie bij gebruik. De levensduur die ze hier bedoelen is dat de batterij vaker opgeladen en ontladen kan worden voordat deze "moe" wordt en dus slechter energie vasthoud, wat bij oplaadbare batterijen soms helaas snel gebeurd. De claim is dus dat deze batterijen langer meegaan omdat ze minder snel uitgeput raken door op en ontladen, en niet over de sterkte van de batterij per keer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst zien en dan geloven !
Ik heb in de vakliteratuur nog niets gelezen over "revolutionaire" herlaadbare batterijen.
Wie zal het controleren, niemand noteert het aantal ladingen.

Net als Duracell, die worden door elke consumentenbond zeker niet als beste genoteerd maar iedereen koopt ze door de invloed van de reclame, enkel vaklui weten beter.

Van een accu is het altijd de capaciteit (aantal mAh) welke afneemt en niet het aantal ladingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga het ook testen. Ik koop altijd de Lidl batterijen (als beste getest). De ReCyKo heb ik ook liggen (goed gebruikt al, dus niet nieuw). En een nieuwe zaklamp die zegt 15uur lang op batterijen mee te gaan.
Met een lichtmeter kan ik de lichtopbrengst monitoren.
Dus gelijke belasting voor beide batterijen en een zaklamp die het lichtopbrengst goed kan sturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed idee.
Ik gebruik ook goedkoop uit de Aldi en ben daar best tevreden mee.
De truc van dit soort baterijen (eneloop en recyclo zijn voorbeelden) is, dat deze batterijen (accu's) een zeer geringe zelfontlading hebben.
Veel NiCd en NiMH batterijen hebben een hoge en onderling verschillende zelfontlading.
Zeker als ze in serie gebruikt worden is de enen accu doordoor sneller leeg dan de ander en wordt daardoor bij verder gebruik verkeerd om opgeladen.
Daar kunnen de accu's zeer slecht tegen en is dat bijna altijd de reden voor het stuk gaan van het accupack.
Bij het opladen krijgen veel accu's dan teveel stroom om de leegste accu goed te laden, je snapt dat dit een hoop trammelant kan geven en dat zie je dan ook.
Duurdere merken van goede naam gebruiken dan ook accu's met een uniformer laad, ontlaad en zelfontlaadprofiel en gaan dan jaren mee.

Door geringe zelfontlading is de kans op dit verschijnsel veel geringer en lopen de accu's beter in de pas.

Het aantal mAh staat eigenlijk buiten dit verhaal, wel belangrijk is dat -zeker in seriegebruik- batterijen van zelfde merk en capaciteit gebruikt worden.

Dan zit je nog met het punt dat merken een gemiddelde (en soms overdreven) capaciteit aangeven en het dus voor kan komen dat een kwaliteitbatterij van 2100 mAh een ander van een ander merk vaan 2800mAh overklast.

Ik heb daar sterke voorbeelden van meegemaakt.
Om dezelfde reden ben ik overgegaan op Lithium -ion en LiPo
accu's welke vrijwel geen zelfontlading hebben en niet zelden een printje aan de onderkant hebben zitten die overspanning, onderspanning ,laad en gebruikstroom bewaken. Ze hebben echter een sterk afwijkende werkspanning (3.7V)

De Recyclo- en Eneloop accu's gaan dus langer mee, niet zozeer wat betreft het gebruik per lading maar wel wat betreft de totale levensduur! En dat is geen onzin.

Batterijen met hoge zelfontlading, zoals je nog wel eens in schroef- boormachines tegen komt, kun je dus beter opladen vlak VOOR je ze gebruikt en trek de accu's NIET helemaal leeg, dan is de kans van schade door ompoling een stuk geringer.
Dit geldt ook voor losse accu's in serie zoals AAA en AA maar dit geldt OOK voor Recyclo, de batterijen met geringe zelfontlading kunnen toch ook slecht tegen ompoling door leegtrekken in seriegebruik.

Als enige uitzondering heb ik de powerpacks van Sanyo gezien, deze cellen kunnen tegen deze vorm van ompoling, mogelijk zit er een bypass systeem in.