Als ik een weerstand op een condensator zet, kan je hem dan gebruiken als batterij? Zie omschrijving.

En moet ik er dan een op een pool of op alle twee de polen zetten? En hoeveel ohm moet de weerstand dan hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

De tijdsconstante van het opladen en ontladen van een weerstand is doorgaans veel te klein om als een batterij gebruikt te kunnen worden. Met andere woorden: hij ontlaadt te snel. Een flits kun je ermee maken, meer niet.

Een weerstand erop zetten heeft alleen tot gevolg dat het potentiaalverschil tussen de weerstand en de rest van de schakeling lager wordt, dat kost dus nog meer energie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok. Maar in een batterij zit toch ook een weerstand? ( niet dat een batterij als een condensator werkt maar het geeft wel allebei stroom)Maar nog liever wil ik eigenlijk weten hoe je een condensator als batterij gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een condensator is geen batterij. (Net als bierkaai uitlegt. (hij bedoelt met eerste keer weerstand volgens mij condensator in zijn verhaal)).
Maar hier wat info over batterijen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Batterij_(elektrisch)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Moordigger, ik was nog niet zo scherp vanmorgen. Gelukkig jij wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 voor je antwoord ;)
Het kan wel, maar het is niet praktisch.
Het wordt b.v. toegepast bij fietsachterlichtjes die hooguit een minuut blijven branden, met een klein ledje, als de dynamo geen stroom meer levert.
Condensators hebben de vervelende eigenschap dat ze zich over wat langere duur gaan ontladen en dat maakt ze voor gebruik als zaklamp ongeschikt.
Een lampje moet altijd met twee polen aangesloten worden.
De grootte van de weerstand wordt bepaald door de stroom die het lampje trekt en zal dus verschillen per lamp (led) en de laadspanning van de condensator.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi Timmy1,

een condensator is inderdaad een soort batterijtje, maar een die snel leeg is, omdat er niet veel energie in kan zitten.

een varicap is een condensator waar wel relatief veel energie in kan, maar in vergelijking met een batterij is dat toch nihil.

condensatoren hebben een inwendige weerstand waarover ze leeglopen, ook als er niets op is aangesloten.
dat doet een normale batterij ook, maar omdat daar zo veel meer energie in zit, valt dat niet op.

een weerstand vreet energie, als je toch al zo weinig energie hebt, is een weerstand wel het laatste dat je wilt toepassen.
PWM of duty cycle regeling zijn de geeigende manieren om weinig energie efficient in te zetten.

zoals het genoemde fietslampje, dat heeft een duty cycle van hooguit 10% en toch brand hij helder enkele minuten op een varicap. hier wordt gebruik gemaakt van de traagheid van het oog, je ziet niet dat het ledje eigenlijk 90% van de tijd uit is.
dit zou je met een led en voorschakelweerstand niet redden.

een cursus basis elektronica zal zeer verhelderend werken
je steekt er wat van op en je houdt er een leuke hobby aan over.

veel suc6, groeten, Dré