Waarom hebben ze in het buitenland andere soorten stekkers? (wat is het nut daarvan?)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat heeft geen nut, dat komt helaas voort uit de profileringsdrang van landen vroeger (ik heb een betere, die van ons werkt beter).

De reden waarom onze wereld nu opgezadeld zit met maar liefst 13 verschillende soorten stekkers en stopcontacten voor huis-, tuin- en keukengebruik, ligt enkel en alleen aan de profileringsdrang van de individuele landen. Bovendien zijn de stekkers en stopcontacten zelden of nooit onderling compatibel, wat adapters noodzakelijk maakt wanneer je op reis vertrekt en wat een hinderpaal is voor het kopen van (goedkopere) toestellen in het buitenland. Hieronder zie je een overzicht van welke landen welke stekkers en stopcontacten gebruiken. Voor het gemak zijn de ondeling compatibele stekkers met dezelfde kleur aangeduid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er zijn ook veel landen waar 110 volt uit de stopcontacten komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Profileringsdrang bestaat nog steeds hoor :)
En soms is het wel handig dat het niet past.
(Zie opmerking Monaliza)
Hier nog meer info over netstekkers:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Netstekker
En nog wat history info:
http://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets

Andere antwoorden (2)

Dat heeft geen enkel nut. Er is gewoon telkens door een ander iemand een stekker bedacht en daarvan is dan gezegd: "ja, DIE gaan we in het hele land gebruiken".
Wat er in andere landen werd gebruikt dat boeide niet. Het buitenland was vroeger heel ver weg.
escape
11 jaar geleden
omdat toen die stekkers gemaakt werden, ze niet gekeken hebben naar andere ontwerpen. iedereen is zijn eigen gang gegaan.Het was niet zo nodig naar andere landen te kijken. (in het buitenland vraagt men zich nu af waarom Nederland van die rare stekkers heeft).
Het is net als rechts of links rijden, met stokjes of vork of met de handen eten, het is ooit ontstaan en men was er tevreden mee.