Is het juist dat als je een e reader van b.v Kobo of Kindle aanschaft,zij kunnen zien wat je er mee doet?

als je een aankoop bij één van deze merken doet en misschien ook wel bij meerdere, schijnt je bepaalde gegevens te moeten invullen waardoor ze jouw gedrag op die e reader te kunnen waarnemen.
Broodje aap, of.....

Toegevoegd na 3 minuten:
De maan schijnT maar die van mij moet zonder T!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De vraag of e-readers (maar ook e-books!) allerlei informatie verzamelen en doorsturen, is moeilijk te beantwoorden. Via je internetverbinding is het natuurlijk heel makkelijk om privacygevoelige info te verzenden, zoals je verblijfplaats, het boek dat je leest, de aantekeningen die je maakt, welke boeken je leest, of je e-book doorgeeft of niet, enz. Allemaal interessante informatie voor marketingdoeleinden!

Kindle is inderdaad in opspraak gekomen toen e-bookverkoper Amazon in 2009 op afstand e-books verwijderde (zie bron 1). De Amerikaanse privacywaakhond Electronic Frontier Foundation heeft naar aanleiding van dit voorval een aantal criteria opgesteld aan de hand waarvan je kunt toetsen of aanbieders van e-books zich aan de privacyrichtlijnen houden: http://www.ereaders.nl/1802201001_een_privacy_checklist_voor_ebooks

Al in 2009 verscheen onder de kop 'Big Kindle is watching you' een artikel op het internet waarin voor de "spionagepraktijken" van Kindle wordt gewaarschuwd: http://www.engadget.com/2009/12/27/e-reader-privacy-policies-compared-big-kindle-is-watching-you/

Waar rook is, is meestal ook vuur, dus ik denk dat de fabrikanten en leveranciers van e-readers resp. e-books het niet zo nauw zullen nemen met onze privacy. Daar zullen we mee moeten leren leven, vrees ik.
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar vind je het ook een reden om dan maar geen e reader aan te schaffen?
Je wordt toch op allerlei manieren gevolgd op internet?
Pieter2011
11 jaar geleden
Tja, tegenwoordig weet iedereen ongeveer alles van je. Via je mobieltje kan men zien waar je bent, Google registreert in welke schoenen of vakanties je geïnteresseerd bent, en via je bonuskaart beschikt Albert Heijn over een schat aan informatie over je eetpatroon. Dat laatste is natuurlijk vooral voor ziektekostenverzekeraars interessant. Straks krijgen we de slimme energiemeter, die precies noteert wanneer je thuiskomt, doucht, naar bed gaat etc. Je TomTom legt vast waar je heenrijdt. En dan heb je ook nog de informatie die je zelf bij bedrijven achterlaat bij bestellingen via internet, zoals je naam en adres, leeftijd, bankrekeningnummer etc.
Ik vind het een vreemde gedachte dat 'kwaadwillenden' aan al die informatie zouden kunnen komen. Of dat bedrijven die gegevens kunnen doorverkopen aan geïnteresseerden.
Toen ik die info over e-readers en e-books las, was ik eigenlijk best verbaasd dat er ook via die weg informatie wordt doorgestuurd. Maar ja, ik vrees dat we daarmee moeten leren leven.