Hoe kan bij het uit het stopcontact trekken van de stekker van een goed werkend apparaat soms de aardlekschakelaar eruit springen?

Het apparaat is een pelletkachel. Dit is een houtkachel die brandt op geperste houtkorrels. De kachel heeft een ventilator voor de rookafvoer en een ventilator voor het verspreiden van de warmte. De kachel functioneert goed, maar soms bij het volledig uitzetten door de stekker uit het stopcontact te halen springt de aardlekschakelaar eruit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

Zo'n kachel verbruikt veel stroom. De rede van het uitspringen van de aardeschakelaar is dat je in 1x alle stroom (meer stroom dan bij een ander "normaal" apparaat) eraf haalt. Als je voordat je je stekker eruit trekt, eerst de kachel een paar standjes "zachter" zet en vervolgens de kachel uitzet, kun je daarna met een gerust hart de stekker eruit trekken. De schakelaar krijgt nu niet ineens de zware klap te verduren, maar geleidelijk aan en zal er dan niet uitspringen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ventilatoren van de een palletskachel hebben een lage stroom , het zijn gewone ventilators die amper 2 Ampere als stroom kunnen hebben , wat wel mogelijk is dat bij het uittrekken van de stekker er een kortstondige verbinding is met de aarding , door mogelijk draden die los zitten .
Een kontroleren of alle draden in het stopcontact wel degelijk goed vast zitten en dat de isolatie van de draden niet beschadigd is zal veel oplossen