Wat is een goede rookmelder?

Ik wilde afgelopen weekend rookmelders kopen en zag modelletjes van 8,95 tot 69,95. Zit er kwaliteitsverschil in rookmelders (dat mag ik wel hopen met dergelijke prijsverschillen) en waar moet ik bij aankoop op letten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De duurdere modellen zijn combi-melders. Deze detecteren niet alleen rook maar ook koolmonoxide. Let er wel op dat koolmonoxide melders veel duurder zijn, maar ook niet onbeperkt mee gaan. Verder zitten er nog wel wat kleine kwaliteitsverschillen in de behuizing en dergelijken. Maar ze moeten wel allemaal goedgekeurd zijn. Toegevoegd na 12 uur: 1 van de beste merken, First Alert, combi melders kun je regelmatig kopen voor 49,95. Zelden vind je ze in de winkel goedkoper, bijvoorbeeld Gamma en Praxis hebben ze regelmatig in de folder staan. Scheelt je al gauw 1 of 2 tientjes.

Een goede rookmelder is ook voorzien van een koolmonoxide melder. Er is een goede site "KIESKEURIG" waar je veel informatie kunt vinden. Een prijs zegt niet altijd alles. Wel de plek waar je ze ophangt..

Eentje die VEEL herrie maakt, niet afgaat als opa zit te roken, en aan te sluiten is op netspanning. Die dingen met batterijen zijn vervelend als je de batterij moet vervangen... Toegevoegd na 57 seconden: Ja, CO melder is ook wel handig. Al zal dat wel loslopen als je geen gashaard hebt...

Nog niet zolang geleden waren er radioactieve rookmelders die wat Tecnetium aan boord hadden, echter in ZEER kleine dosis en derhalve ongevaarlijk.(iets van 1 microcurie, in gewicht aan Technetium niet eens uit te drukken) Die pakte vrijwel alles wat schadelijk was aan rook en damp. Helaas hebben we nu optische rookmelders die soms al in paniek raken van mist en stoom. Deze zijn soms zo neurotisch afgesteld, dat ze vaak vals alarm geven zoals in een stoffige omgeving. Een combidetector is weliswaar beter, de detectie van CO is heel belangrijk. Er zijn echter genoeg andere dampen en gassen die een optische rookmelder NIET pakt, zoals ammoniak en benzinedamp. Ik ben dus erg blij met mijn ouderwetse maar ongevaarlijke radioactieve rookmelder. Het is me niet bekend of die uberhaubt nog ergens te koop zijn. Ze zijn ongevaarlijk, je moet ze alleen niet slopen. Dat geldt echter voor wel meer apparaten.