Is het slecht voor een condensator als je hem kortsluit?

Ik heb allemaal van die elco's liggen en ik vind het wel leuk om die kort te sluiten, want dan krijg je van die vonkjes. Ik wil graag weten of dit slecht is voor de condensator.

Gr. Tim

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Ja want de kwaliteit van je condensator gaat hierdoor achteruit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NEEN, dat kan inwendig geen schade aan de condensator toebrengen, die vonkjes zijn enkel uitwendig.
Als dat kwaad zou kunnen dan is het op spanning zetten zo mogelijk nog schadelijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dezelfde hobby als jij. :p
Ik heb nog nooit een condensator kapot gehad door mijn bezigheid. Het kan dus geen kwaad, ware het niet dat je aansluitdraden zwart worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok haha ik had een keer een 2200uF elco liggen toen ging ik die op een 5 cent kortsluiten toen was er zo'n heel klein stukje uit die 5 cent en echt van die grote vonken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan nóg leuker!
sluit hem aan op een veel te hoge spanning.
neem vooraf een eerbiedige afstand.... BOEM!!! en een heleboel snippertjes. knallend suc6 nóg een geintje:
opladen, en dan aan iemand 'cadeau' doen.
moet je zijn/haar reactie eens zien, camera vooraf klaarzetten! veel plezier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sluit hem niet aan op te hoge spanning!!! Maar net beneden de werkspanning!!!
Trouwens, drejansen, dat geintje is bekend. !!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@drejansen waarom zou ik dat gaan doen? Ik heb er veel meer plezier van om ze op apparaten te zetten en ze kort te sluiten. (en het is natuurlijk helemaal leuk als dat stuk waar je hem kortsluit zwart word :))