De vraag luidt: “Hoe werd voor 1940 radio ontvangen? Via kabel, of via antenne’s?”
Het antwoord is: In veel gezinnen in die tijd uitsluitend via de kabel! Aan ontvangst via eigen antennes kwamen de meesten nog niet toe.

In de jaren 20 en 30 kon nog lang niet iedereen zich een duur radiotoestel veroorloven (het waren toch al dure jaren tijdens en na de wereldwijde economische crisis), nog los van de ingewikkelde techniek, de lastige bediening en de kwalitatief matige ontvangstkwaliteit, en het overal boven de daken lange antennes moeten spannen. In die tijd had je voornamelijk radio-ontvangst op de nu ouderwetse middengolf en daar horen lange boven de daken te spannen draadantennes bij. Toen was je er niet met een sprietantenne.

Het systeem van de zgn. radiocentrales (later: draadomroep) bood voor die kwesties de oplossing. Dat was een eerste vorm van kabelradio en daarmee een voorloper van de latere kabeltelevisie (die nog steeds ook radiozenders doorgeeft). https://nl.wikipedia.org/wiki/Draadomroep .

Een goed verhaal staat ook in https://archive.vn/20120530083928/http://www.muscom.nl/collecties/radiodistributie.php maar de foto van een luisteraar voor een échte radio zet de aandachtige lezer helaas op het verkeerde been. Een flinke misser.
Het ging er juist om het aanschaffen van die dure radiotoestellen te vermijden!
.
Het antwoord behoeft nog een aanvulling.
In 1940 bedroeg in Nederland het aantal abonnees op de zgn. radiocentrales 400.000. Dat maal het aantal luisteraars per aangesloten luidspreker betekent een flink deel van de bevolking.
Maar … het aantal radiotoestellen met antennes was toen (en óók in de crisisjaren) toch steeds ongeveer het dubbele daarvan. Alleen eiste de Duitse bezetter later in de oorlog de particuliere radio’s op, waardoor de radiocentrales ineens een grote voorsprong kregen.
https://www.telecomerfgoed.nl/telecomcanon/index.php/vensters?id=45 , zie afb. 2.
Dus antenne-ontvangst was ook vóór 1940 in marktaandeel belangrijker dan ontvangst via een kabel.
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
+ Interessant! Weer wat geleerd.