Is dit een condensator/omvormer/weerstand? Zie uitleg

Ik ben sinds kort een beetje bezig met camera's slopen om hiernaar onderzoek te doen en ik heb net deze uit elkaar gehaald. Het gaat hier om een flitser. Nu was deze flitser verbonden met een 1,5v batterij, maar kreeg ik een goede opdonder van veel meer dan 1,5 volt nadat ik klunzig deze diode (?) aanraakte. Nu wil ik graag dat iemand mij verteld wat dit is. Alvast bedankt.
Ps. Ik kreeg deze opdonder een kleine 20-30 minuutjes geleden en heb er nog steeds last van.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het zwarte ding noemen we een "elco" een electrolytische condensator. De elco vormt samen met het printje een omvormer die een paar duizend volt maakt van die 1,5 volt.
Die spanning is nodig om je flitsbuisje te ontsteken. Je kunt daar een lekkere opdonder van krijgen maar het is een onschuldige schok. Net zoals schrikdraad.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb altijd gedacht, dat niet de spanning, maar de stroomsterkte verantwoordelijk is voor de " opdonders".
escape
11 jaar geleden
Nee, het is de spanning. Als je een batterijtje vasthoudt voel je niets. Als je vingers in een stopkontakt steekt des te meer. Doordat er bij die hoge spanning meer stroom door je lichaam loopt is het ook nog eens dodelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
flitselco's voeren een paar honderd volt, duizend is echt te veel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Moolkeesje: de stroom is wat je voelt, maar omdat jouw huidweerstand nogal hoog is moet de spanning ook hoog zijn voordat er voldoende stroom loopt die je voelt.
Bij droge huid heb je al gauw 100 V nodig om een schok te voelen.
escape
11 jaar geleden
Tot 4 kV, zoals je hier kunt lezen:
http://electronics.howstuffworks.com/camera-flash3.htm
Met dit elektronisch circuit gaar men een zeer hoge spanning opwekken om flash te laten afgaan.
Om genoeg vermogen te hebben om te flashen laadt men die reusachtige (zwarte) condensator op en het is deze die u een knauw gegeven heeft.
Om die condensator op te laden duurt het enige seconden alvorens een flash klaar is voor een volgende foto.
In vele gevallen hoort men zelfs de oscillator zijn werk doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het meeste is hier al vermeld, het is altijd oppassen met elco's omdat ze zichzelf ontladen wanneer ze een weerstand op de aansluitpennen krijgen. Deze was dus nog opgeladen toen je hem sloopte, nadien hebben je vingers de lichamelijke weerstand doorgegeven en daarom heeft deze zich ontladen op U. Best is altijd deze te ontladen met een weerstand voor demontage. Op wikipedia kan je zien hoe deze precies werkt. Best nooit kortsluiten om te ontladen (gevaarlijk zeker bij hoge ladingen.)