3 LED lampen parallel blijven branden als de schakelaar open staat.met 1 LED lamp vervangen door gloeilamp gaat alles uit.En heb dan geen spanning ~??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

LED lampen hebben aan weinig stroom genoeg om al wat licht te geven. Zo is de stroom die door het ontstoorcircuit van een dimmer loopt al voldoende.
Een gloeilamp heeft een lage weerstand, vooral als hij koud is, de lage weerstand parallel aan de LED-lampen zorgt ervoor dat de kleine lekstroom geheel door de gloeilamp kortgesloten wordt, er staat dan niet meer genoeg spanning over de LED-lampen om die nog licht te laten geven.
Als de lampen met een gewone lichtschakelaar geschakeld wordt dan kan de lekstroom ook ontstaan doordat de schakeldraad in de leiding over langere afstand parallel loopt aan een spanningvoerende draad, of door slechte isolatie of vocht in de schakelaar.