als ik me lamp uit doe met de schakelaar blijft er 15 V opstaan hoe kan dit?Heb ik een lekstroom en kan ik dat meten met een multimeter? alles 220v

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (3)

Als je de lamp uit de fitting draait en dan gaat meten dan kan de zwarte (geschakelde) draad capacitief spanning voeren doordat hij in de leiding naast een spanningvoerende bruine draad loopt.
Deze spanning kun je meten met een gevoelige universeelmeter, maar zodra je de spanning wilt belasten dan zakt hij direct naar nul.
Een andere oorzaak kan de schakelaar zijn: als het een dimmer is dan zal het ontstoorcircuit nog een beetje stroom doorlaten, alleen als je de dimmer met een klik uitschakelt dan zal ook deze lekstroom verdwijnen.
Als je de spanning kunt meten met de lamp in de fitting gedraaid dan is er wat mis met jouw schakelaar of bedrading. (De lamp moet dan ook zwak gloeien)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de vraag is allereerst van mij "hoe meet je die 15 volt op de schakelaar?"

het kan namelijk zijn dat je oude bedrading hebt of slechte contacten in je systeem waarvan de weerstand te hoog is geworden. in dat geval meet je de spanning over de weerstand van de draad.

overigens zijn alle installaties tegenwoordig 230 Volt.

Toegevoegd na 1 minuut:
kijk ook eens of die spanning er nog op staat als je alle apparaten op de desbetreffende groep hebt uigeschakeld......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het vermoeden dat er niets mis is met uw elektriciteit maar dat er eerder een voeding is met een zware elco (elektrolytische condensator) welke die restspanning veroorzaakt. Van die capacitieve toestanden geloof ik niets want er is geen stroom die dat veld kan veroorzaken, en dan nog.
Als de schakelaar open staat moet u eens die 2 draden kortsluiten, even maar,en daarna de terug meten, ik ben er bijna zeker van dat die dan weg is. (Wijst op elco)
Waarschijnlijk meet u die 12 V met een zeer hoogohmige digitale meter want anders zou die elco ontladen over uw meettoestel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen, die beide draden NA de schakelaar die naar de lamp gaan, op dat kroonsteentje waar u die 15 V meet.
Meteen nog een vraagje, is dit wissen of gelijkspanning ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die lekstroom kan u vergeten.
Dus u heeft die 2 draden van de lamp kortgesloten en daarna 0 V, dat wijst op een restspanningen door een elco of accu, vergeet die LEKspanning dat is fantasie.
Zit er in die LED geen accu ? En nogmaals meet u wisselspanning (~) of gelijkspanning (=) met uw meter ?
Stuur evt een foto door van uw meter en van die lamp met lamphouder.