Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik van een lampje dat op batterij stroom werkt, laten werken op stroom uit stopcontact of accu?

en hoe doe ik dat dan?
het lampje werkt nu op 4x aa baterijen, aan welke volt en wattage staat dat gelijk, en wat heb ik dan nodig?

Toegevoegd na 37 minuten:
de lamp wat er in zit is een tl buisje van 20 cm...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Wat je nodig hebt, is minimaal een transformator, wan zonder meer aansluiten op het stroomnet laat je lampje doorbranden, zo niet exploderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tel het voltage van elk batterijtje op. Zoek een transformator van dat voltage en kijk of die in het lampje past.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4 AA batterijen geven 4x 1,5 V = 6 V.
Het wattage is afhankelijk van het lampje.
Je kunt een beltransformator gebruiken of eventueel een lader voor mobieltjes.
Beide soorten netvoeding kunnen 1A leveren, je kan dus een 6 W lampje laten branden.
De voeding is weliswaar 5 V i.p.v. 6 V, maar dat scheelt niet heel veel in helderheid.

Toegevoegd na 1 dag:
TL-buisje zal een elektronische omvormer hebben om te kunnen branden, het is dan belangrijk dat je met gelijkstroom voedt.
De beltrafo is dan ongeschikt, bij de USB-stekkervoeding moet je goed op de polariteit letten. (+ en -)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt gewoon af van de spanning , een lamp werkt op zowel gelijkspanning als wisselspanning maar de spanning V = Volt moet de juiste zijn 12, 24, 48, 130, 240, Volt enz. opgelet de nieuwe ledlampen dat is een andere vraag .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding