Hoe kan het dat de spanning (220V) wegvalt zodra ik de stekker van een goed werkende looplamp in het stopcontact doe?

Het gaat om stroom in de schuur, er loopt vanaf de meterkast een grondkabel naar de schuur. De andere aparaten op dezelfde groep in het huis (koelkast, lamp, etc) in de keuken werken prima.

In de schuur meet ik 220V op de wandcontactdoos. Aansluitingen zijn goed. Als ik de stekker van een willekeurig apparaat erin doe, (lamp, radio) is de spanning verdwenen. (meting 0V) Die apparaten werken ergens anders wel. De overige apparaten op de groep in het huis blijven ook gewoon werken.

Als ik op de wandcontactdoos een stekkerblok met schakelaar aansluit, brand het rode lampje van de schakelaar wel..

De aardlek en stop springen niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
wat was het probleem, ik kan geen antwoorden en reacties lezen. Heb precies hetzelfde euvel

Het beste antwoord

Het klopt is dat u onbelast de volle spanning kan meten, vandaar dat het rode neon lampje oplicht, zodra u belasting op zet valt de spanning weg over een te grote overgangsweerstand.
Het gaat hier om draadbreuk of slecht kontakt aan een aansluiting.
Begin en eind aansluitingen controleren en ook eventuele tussendozen. Is daar niets te zien dan zit er in de kabel een ader gebroken, open graven en kijken naar eventuele beschadigingen. Zoiets kan nog hersteld worden met een ondergrondse lasdoos waar hars ingegoten wordt maar het kan goedkoper zijn deze te vernieuwen.
Let op uw veiligheid, tijdig de spanning af behalve tijdens het meten. Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan zijn dat die bij het plaatsen geschonden is en nadien geleidelijk beginnen doorbranden is, dit heeft u misschien al gemerkt door het flikkeren van de lamp. Ook kan het zijn dat de kabel ergens kan bewegen of er ergens een plaats is waar de kabel een scherpe bocht neemt, bv waar hij onder een looppad gaat, of boven de grond komt, daar is de kans op beschadiging het grootst.

Andere antwoorden (5)

De aansluitingen zijn dus niet goed, anders zouden de apparaten werken.
Groete kans dat 1 van de draden, waarschijnlijk de blauwe (nul) van de grondkabel in huis niet (goed) aangesloten is:
- Je meet 220V omdat de niet aangesloten nulleider voldoende capacitieve lekstroom doorlaat naar de aarde/shielding van de kabel.
- Het rode lampje in het stekkerblok vraagt zo weinig stroom dat dat via dezlefde capacitieve koppeling net lukt.
- 'Echte' apparaten krijgen niet genoef stroom.
- De lekstroom is te klein om de aardlek aan te spreken.

Fout zoeken:
Draden afkoppelen (in huis), 1 voor 1 aan aarde leggen, en in de schuur de aarding meten dan vindt je eventuele draadbreuken. Daarna pas weer goed aansluiten.
Vergeet niet de stroom uit te schakelen, jezelf DUBBEL CONTROLEREN of alles spanningvrij is voor je aan de slag gaat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit i seen prima antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Capacitieve lekstroom op 230 ?????. Er is volgens mij geen lekstroom maar een onderbreking door draadbreuk gezein de aansluitingen goed zijn, trouwens anders had de verliesstroomschakelaar al lang gewerkt.
Dit klinkt alsof er ergens onderweg een grote weerstand in de kabel zit.

Als er een weerstand in de kabel zit, is de spanning nog steeds 230 V zolang je geen stroom trekt. Dat is dan ook wat je meet. Zodra je stroom gaat trekken, zakt de spanning echter in; hoe meer stroom je trekt, hoe lager de spanning wordt.

Dit kan meerdere oorzaken hebben. Eén mogelijkheid is een kabelbreuk, waarbij de geleiding over de breuk heen wordt verzorgd door een laagje vuil (en dus geleidend) water. Het water kan wel de spanning overbrengen, maar er kan slechts heel weinig stroom doorheen, dus als je toch stroom vraagt, zakt de spanning in.

Een andere mogelijkheid is dat je een te dunne kabel hebt (te weinig mm² koperdoorsnede). Dit lijkt me echter niet heel waarschijnlijk, want in dat geval merk je de interne weerstand van de kabel pas bij zeer lange (veel meer dan 100 meter) kabellengte.

Een derde mogelijkheid is dat je een slecht afgeschermde kabel hebt die in vochtige grond ligt. Een slecht afgeschermde kabel die wisselstroom voert, werkt als de primaire winding van een transformator; de vochtige bodem is de secundaire winding. Als dat bij jou het geval is, ben je dus de grond rond de kabel aan het verwarmen (via inductie) zodra je stroom trekt. Dit heeft hetzelfde effect als een weerstand in de kabel, zoals ik bovenaan beschreef.

Ik zou als eerste controleren of de aansluitingen van de kabel aan beide kanten goed zijn; zit de kabel daar niet goed vast, dan heb je op die manier een weerstand gecreëerd.

Als de kabel aan beide uiteinden goed is aangesloten, denk ik dat de beste oplossing is: een nieuwe kabel trekken. Neem dan een afgeschermde kabel, dus met een metalen huls rond de stroomdraden, en neem een kabel van voldoende mm². Eventueel kun je de nieuwe kabel eerst proberen door hem bovengronds te laten lopen en dan te testen of het werkt; pas als het goed werkt, graaf je de nieuwe kabel in.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het overgrote deel klopt uw uitleg, enkel heb ik problemen met uw uitleg over die transfo werking, we hebben hier wel met geen hoogfrequentie te maken, daarbij komt dat de verliesstroomschaklelaar dan zeker al uitgeschakeld heeft.
Cryofiel
11 jaar geleden
Precies. Juist daarom geef ik aan dat dit niet heel waarschijnlijk is. En dat het slechts mogelijk is bij zeer lange kabels. Ik heb er geen idee van of het om een schuurtje gaat dat op 20 meter van het huis staat, of om een schuur op een boerderij die op 800 meter afstand staat. In dat laatste geval beginnen inductieve effecten wel degelijk een rol te spelen, ook bij 50 Hz. De verliesstroomschakelaar zal alleen ingrijpen als je zo'n ding hebt. Ik heb die dingen namelijk niet; zolang we niet weten of ze bij vraagsteller zijn geinstalleerd, mogen we daaromtrent geen aannames doen.
Waarschijnlijk zijn in het stopcontact de aard-draad (groen-geel) en de nul-draad (bauw) verwisseld.

Beide hebben dezelfde spanning (0V) waardoor je vanaf de fase-draad (bruin) gewoon 220V kan meten.

Een belangrijk verschil tussen die 2 is de manier waarop de stroom wordt afgevoerd. De blauwe nul-draad sluit in principe de stroomkring met de elektriciteitscentrale, terwijl de aard-draad de stroom lokaal de grond in leidt.
Omdat de elektriciteitscentrale de nul-draad ook aan aarde legt kun je, technisch gesproken, beide gebruiken als nul-draad. (Let op: technisch gesproken, 'veilig' is een ander verhaal !!!)

D.w.z. totdat de aardlek-schakelaar zich er mee gaat bemoeien. Een aardlekschakelaar meet de stroom in zowel de fase-, als de nul-draad. Deze waarden moeten in principe gelijk zijn. Immers in een gesloten stroomkring moet war er in gaat, er ook weer uit komen.
Ontstaat er een verschil in beide waarden, dan is er dus een lek en 'springt' de aardlek-schakelaar. In de praktijk staat de aardlek enige tolerantie toe.

Een spanningsmeter, of een controle-lampje op een stekkerdoos gebruiken heel weinig stroom. Deze blijven binnen de tolerantie waarden van de aardlek-schakelaar. Wanneer dus de stoom wegvloeit via de aardleiding en niet via de nul-leiding dan zal de aardlek-schakelaar niet reageren op die lage stroompjes.
Je looplamp, of andere apparatuur verbruiken veel meer stroom. Ruim voldoende om de aardlek te laten springen.

Een dat is wat jij dan ook ziet gebeuren.

Hoe los je dit op ?

Zorg dat het stopcontact goed is aangesloten (zie afbeelding)
Let vooral op de geel-groene en de blauwe draad. De geel-groene moet naar de aardklem, de blauwe naar 1 van de polen en de bruine moet naar een andere pool.

Is je stopcontact toch goed aangesloten, dan zit het elders fout. Kijk dan eens of je 'onder weg' niet ergens in een lasdoos, of een kroon-steentje een foute aansluiting hebt.

Mocht je meer over het aansluiten van elektrische schakelingen willen weten, dan is dit een mooi duidelijke pagina:
http://www.gamma.com/doe-het-zelf/elektrische-schakelingen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, die zin had ik geïnterpreteerd als dat de aardlek niet niet springt als je niets aansluit.
Nu ik hem herlees zie ik dat je hem inderdaad anders bedoeld moet hebben. Wat je dan wellicht nog zou kunnen checken is of de grondkabel geschikt is als grondkabel. sommige kabels nemen vocht op waardoor er een soort van halfbakken kortsluiting ontstaat. Die is niet genoeg om de stop te laten springen, maar wel genoeg om onderweg veel verloren te laten gaan. Anders zou ik het zo op een afstandje ook niet weten. In elk geval, suc6
VEILIGHEID VOOR ALLES.

Doe deze handelingen tijdens het daglicht en gebruik vooraf geteste spanningzoekers etc.
Waarschuw huisgenoten (in woord en geschrift) dat u werkzaamheden gaat verrichten aan het stroom.

Hang een waarschuwingsbord op de meterkast.

Sluit eerst computers af op de juiste manier.
TEST EERST DE AARDLEKSCHAKELAAR.

Gaat u iets aansluiten of afkoppelen?
Haal voor de zekerheid de spanning er af dmv ALLE knoppen uit te schakelen bij de meterkast of de zekeringen er uit te halen.

Door dit zelf te doen komt u niet voor verrassingen te staan.
=======================================
Een onjuiste aansluiting, het gebruik van een niet geschikte kabel of een beschadigde kabel is daar debet aan. (antwoord)

Koppel de kabel die de schuur van stroom voorziet los bij de meterkast en waar deze de schuur binnenkomt.
(zo heeft deze geen invloed op de rest van de test of metingen.)
Gebruik een 3 aderige goed werkende kabelhaspel of een verlengsnoer om de schuur van stroom te voorzien.
Steek de stekker in een wandcontactdoos met randaarde.
Test voor uzelf ook op wandcontactdozen van een andere groep.

Sluit diverse gebruikers aan en stel vast of deze correct werken.
Werkt alles goed?, installeer een juiste grondkabel.

VEILIGHEID VOOR ALLES.
Koppel na de test alle apparatuur af.
Waarschuw na alle handelingen de huisgenoten dat de stroom weer ingeschakeld wordt.
Haal daarna het waarschuwingsbord in de meterkast weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U vergat nog de regering te waarschuwen... het afschakelen van de stroom gaat hen geld kosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Beer56, met alle respect, maar het komt helaas maar al te vaak voor dat nietsvermoedende huisgenoten de stroom weer inschakelen, en dan heeft men in het gunstigste geval een ander kapsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Beer56
Haha.. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kziegeenplusboehoesniksnuf
Wat een soort vervelende uitleg is dat nu weer.
Daar gebeuren grootte fouten , dat lampje op de verlengkabel is een NEON lampje dat brandt altijd omdat het geen vermogen vraagt, één geleider is voldoende , een gloeidraad die moet vermogen krijgen.
Het is duidelijk , het probleem is ... het toestel , ook de lamp die men wil laten branden staat gewoon in serie en natuurlijk valt de spanning dan weg , omdat het toestel of de lamp een gewone doorverbinding is zoals een simpele draad .

Toegevoegd na 18 minuten:
Een voltmeter (spanning) meet ook maar de spanning , een universeel meettoestel meet ook maar de spanning , de stroom (ampere) is niet meetbaar met zulk toestel , ofwel indien je een shunt plaatst en dan meet je spanning over deze weerstand die dan berekenbaar is volgens de wet van ohm U=I x R waarin U de spanning is , I de stroom en R de weerstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U uitleg klopt niet. Het neon lampje zou maar één draad nodig hebben ????? Het is hier overduidelijk, onbelast meet u spanning, belast valt die weg omdat er een grote weerstand in serie ziet, in dit geval een slecht kontakt of doorgebrande geleider in de kabel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet moeilijk doen , het is inderdaad zo een Neon lampje kan licht geven met één spanningsdraad en de andere aansluiting op de massa . Het klopt wel indien er bij het vertrek uit de zekeringkast een seriekoppeling maakt is en nog wat de nulgeleider bij de elektriciteit die we in huis krijgen is in de centrale aan de aarde gekoppeld dus die geleider heeft geen spanning, hij zorgt voor de verbinding naar de aarde , dat is in de elekcentrale het sterpunt van de transformator , in BELGIE zijn er elektriciteitsleveranciers die de koper verplichten de nulgeleider aan de aarde te leggen voordat ze leveren , dit uit veiligheid om geen overspanning te krijgen bij een defect in de centrale .
Mijn voorstel is controleer eens goed hoe de aansluiting in kast is gemaakt, en nog wat anders , indien er een verlies op de kabel is dan moet de differentieelschakelaar afvallen.
Plaats eens een neon lampje kort bij uw GSM als u opgebeld wordt zal het neon lampje zonder ook maar één aansluiting gaan branden , doen