Waar moet je op letten bij het kopen van een e-reader?

Ben op zoek naar een e-reader. Totaal geen verstand van. Wat zijn de specificaties waar ik op moet selecteren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Allereerst moet je opletten welke bestandsindeling de reader ondersteund, de meest gebruikte tegenwoordig zijn PDF en Epub. Het lijkt erop dat Epub het gaat winnen van de PDF en zo de standaard wordt.

Dan moet je ook het scherm kiezen, LCD of elnk. Het voordeel van elnk is dat het net lijkt op gewoon papier, ook met zon kun je het gewoon lezen, het enige nadeel is dat je in het donker niet kan lezen. Als je dat wil is LCD beter geschikt. Maar met elnk worden je ogen minder moe.

Let ook op het gewicht ervan, hij mag niet veel meer wegen dan 2 paperbackboekjes van ongeveer 200 blz. omdat je anders zere armen krijgt.

Schermgrootte is ook belangrijk, op bijvoorbeeld 5 of 6inch kan geen hele a4 op getoond worden. Daar heb je een 10inch voor nodig.

Ook de batterij moet je op letten. Kies je voor een elnk scherm kun je ongeveer 7000 pagina's lezen tot je hem aan de oplader moet hangen, bij LCD is dit veel eerder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In aanvulling op het vorige antwoord:

- is het geheugen uitbreidbaar met bv. een SD-kaartje
- is het een touchscreen of niet (touchscreen is handig, maar wordt wel vies omdat je er steeds aan zit)
- hoe snel 'bladert' de e-reader
- als je het leuk vindt: kan je het lettertype aanpassen
- hoe snel start de e-reader op