Waarom zit er zoveel verschil in plaats in de ether voor dezelfde radio zender als je bijvoorbeeld reist van amsterdam naar denhaag?

Bijvoorbeeld Radio zender A op frequentie 100.10 fm
kan soms alleen ontvangen worden op 91.30 fm...

Dat is dus steeds irritant schakelen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

FM zenders maken gebruik van de Ultrakortegolf band. Radiogolven van die frequentie kunnen alleen in rechte lijn bewegen. Door de kromming van de aarde ( + alle objecten die tussen zender en radio staan ), wordt het signaal snel zwakker als je van de radiozender af beweegt. Vergelijk het met een toren die zichtbaar licht uitstraalt ( vuurtoren) . Zolang je hem kan zien , heb je ontvangst. Maar al snel verdwijnt hij achter de horizon.

Dus zodra je radiozender achter de horizon verdwijnt , moet je om te kunnen blijven ontvangen , naar een andere radiozender met hetzelfde programma omschakelen. Dus zender 1 FM 100.1 naar zender 2 FM 91.30.

In het geval van FM heb je te maken met verschillende frequenties. Als de twee zenders van dezelfde frequentie gebruik zouden maken , dan zou er interferentie en storing plaatsvinden. De twee zenders door elkaar geven een verstoord geluid. ( Dus allebei de zenders 100.1 FM kan niet ) .
Daardoor moet er met verschillende frequenties worden gewerkt. Waarbij ook nog eens geldt dat die frequenties door allerlei overheids reguleringen ook soms nog eens ver van elkaar af liggen.

De meeste auto radio's stemmen automatisch af op de sterkste zender. Dus dan heb je geen last van het irritante geschakel.

Overigens de zender van radio 2, 3FM en radio 4 in Lopik ( Ijsselstein in Utrecht ( 92,6, 96.8 en 94.3 Mhz ) kan wél door een groot deel van het land worden ontvangen op dezelfde frequentie ( bijvoorbeeld van Amsterdam naar den Haag rijdend) . Deze radiotoren heeft een hoogte van 380 meter en dus komen de radiogolven hier veel verder ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een mooi antwoord. Goed uitgelegd +1

Andere antwoorden (2)

Nederland is zo klein en het frequentiebereik is zo smal en er zijn zo veel zenders, dat het per kilometer verschilt hier in Nederland... Dan heb je nog de grote landen om ons heen, die overstralen sommige zenders... Het is overbevolkt in die ether... Vandaar...

Ik heb een iPod-apparaatje, dat de muziek op een FM-zender gooit die leeg is in de auto en dan kan de radio dat signaal als een aparte zender doorgeven... Geen enkele vrije plek kan dat apparaat vinden, dus in Nederland is het niet te gebruiken, het is overcrowded...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is een dichtbevolkt land met veel FM-zenders. Dus ook en vooral veel lokale en regionale zenders. Die moeten allemaal een plaats krijgen zonder elkaar te storen. Omdat de 'grote zenders' ook nog eens een veel groter bereik hebben is het daarvoor extra lastig om een goede plek te vinden.
Een zender op 2 naast elkaar gelegen kanalen uit te laten zenden kan in het overgangsgebied (dat relatief groot is) een heel irritant soort storing op je radio geven omdat je naar dezelfde zender luistert, maar het ene signaal nét iets later aankomt dan het andere.
Omdat zenders dus toch een eindje uit elkaar moeten zitten, maakt het eigenlijk ook niet meer uit hoe ver ze uit elkaar liggen. Dat is weer gunstig voor alle zenders omdat zo de best mogelijke plek voor iedereen gevonden kan worden.
Afstemmen moet je toch en een moderne radio doet het zelfs automatisch.