Wat zijn de exacte regels (legaal/illegaal) van lasers?

Ik wil lasers aanschaffen (drie 5mW lasers en een 1 mW laser). Voor zover ik weet zijn 1 mW lasers helemaal legaal, handel, import e.d. zijn toegestaan. Maar ik wil weten of 5 mW lasers legaal zijn. Om precies te zijn dit zijn de drie 5 mW lasers die ik wil gaan kopen:
---
http://www.dealextreme.com/p/true-green-laser-pen-5mw-91?item=26
http://www.dealextreme.com/p/stainless-steel-5mw-red-laser-pointer-pen-2-aaa-22336?item=120
http://www.laserpennen.com/groene-laser-laserpen-laserlamp-gadget-laserpointer-kopen/emax-groene-en-rode-laserpen-laserpointer-laserlamp-in-een.html <--- Dit is een rare site, het zegt dat de laser 1 mW is, maar het is eigenlijk 5 mW
---
Ik zou het erg prettig vinden als dit duidelijk beantwoord wordt (zoals:
Handel ook vanuit het buitenland: Legaal
Gebruik : Legaal
Bezit : Legaal
Misbruik : Vanzelfsprekend illegaal
[nog wat verdere specifieke informatie])

Alvast bedankt!

P.S. Ik gebruik het als vermaak, dus ik zal ermee niet in iemands ogen/vliegtuigen schijnen e.d. (misbruik)

Toegevoegd na 31 minuten:
edit: geef a.u.b. niet de opsomming van de klassen, daar heb ik dus niets aan... DVD/CD-branders hebben 200 mW lasers, er zijn TALLOZE sites die verkopen t/m 5 mW en die zijn volgens de site legaal. Gebruik aub dit "antwoord vel" hierboven.
Bovendien, ik heb ook op andere vragen gekeken, daar staat dat dit niet in het wetboek staat, dus er geen regels zijn. En volgens sommigen de lasers alleen illegaal zijn als je er misbruik van maakt, hoe zit dat allemaal?!?!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze vraag is al heel erg vaak gesteld.
5 mW is in Nederland niet legaal. Omdat het ermee mogelijk is beschadigingen aan te brengen. Maar echt gevaarlijk is 5 mW dus beslist niet. Nederland regeltjesland.
Dat ze naar vliegtuigen schijnen, doen ze met 200 of 500 mW.
Schijn er niet mee in je ogen. En let op bij het beschijnen van glimmende voorwerpen. Dan is er geen gevaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wil je het lichtpuntje als pointer gebruiken, bijvoorbeeld op een smartscreen en overdag, dan is 1mW te weinig. En 30 mW is weer te fel.

Antwoorden (2)

Lasers hebben klasses, in nummers opgedeeld. (Hoe gevaarlijker, hoe hoger het nummer)

De klasses zijn
1 - de laser is ongevaarlijk, hetzij door een laag vermogen, dan wel door een afscherming die ervoor zorgt dat het licht de ogen niet kan bereiken. De lasers in cd-branders hebben een vrij hoog vermogen, maar zijn klasse 1 om laatstgenoemde reden. Lasers in streepjescodelezers vallen ook onder deze klasse omdat de laserbundel zo snel beweegt dat er nooit een gevaarlijke hoeveelheid licht in het oog kan komen.

2 - de laser is ongevaarlijk bij normaal gebruik, omdat de reflex om het oog te sluiten voorkomt dat er een oogschade optreedt. Dit zijn zichtbaar-licht-lasers met vermogens tot 1 mW, zoals de meeste laserpointers. Enkele seconden in een dergelijke laser staren kan wel tot (kleine) oogbeschadigingen leiden.

2M - vergelijkbaar met Class 2, onder de voorwaarde dat er geen instrumenten als lenzen gebruikt worden die het licht zouden kunnen concentreren.

3M (ook wel Class IIIa) - de laser kan in principe tot oogschade leiden, zelfs als de ogen direct worden gesloten, maar het risico op ernstige oogschade is klein. Dit zijn lasers die zichtbaar licht uitstralen tot 5 mW. Sommige laserpointers hebben deze klasse, al zijn ze in Nederland wettelijk verboden.

3B- de laser kan bij blootstelling direct ernstige oogschade veroorzaken. Vermogens van 5 tot 500 mW en lasers met onzichtbare golflengtes bij lagere vermogens. De interne lasers in cd- en dvd-branders vallen onder deze categorie wanneer de behuizing van de brander wordt geopend. Diffuus licht van dit type laser is niet schadelijk.

4 - Behalve de ogen kan de laser ook de huid beschadigen. Alle hogere vermogens. Ook diffuus licht afkomstig van de laser kan de ogen beschadigen.

Alle lasers t/m Class 3B zijn toegestaan in Nederland. Het is echter verboden om te handelen in lasers van Class 3A of hogere vermogens. Lasers van Class 3B zijn uitsluitend voor personen van 18 jaar en ouder. Verder is het niet toegestaan om lasers van Class 3B in het openbaar te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist… maar CD/DVD-branders hebben meestal lasers van ~200 mW die zijn weer wel legaal, hoe zit dat? Dit antwoord zie ik overal, maar hieruit kan ik niet veel opmaken….
Alvast enkele antwoorden:

"Een laserpointer of lasergadget mag geen (tijdelijk) oogletsel opleveren bij normaal gebruik. Daarom is de handel en verkoop van laserpointers en lasergadgets beperkt op basis van de volgende laserklassen:

Voor laserpointers
Het verhandelen van klasse 3R, 3B en 4 laserpointers is niet toegestaan. De lichtbundel van deze laserpointers kunnen op grote afstand oogletsel veroorzaken. Ook de gereflecteerde bundel kan tot letsel kan leiden.
Het verhandelen van klasse 1, 2 en 2M laserpointers als 'aanwijsstok' bij presentaties is toegestaan.

Voor lasergadgets
Het verhandelen van klasse 2, 2M, 3R, 3B en 4 lasergadgets is niet toegestaan. Een lasergadget in klasse 2 kan oogletsel veroorzaken als in de laser wordt gekeken en het hoofd niet wordt afgewend en/of de ogen niet in een reflex worden gesloten.
Het verhandelen van klasse 1 en 1M lasergadgets is toegestaan.

Informatie over de laserveiligheidsklassen voor laser vindt u in de norm NEN-EN 60825-1."

Alles wat niet legaal is, is vanzelfsprekend illegaal, ongeacht wat je er wel of niet mee wilt doen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist... maar CD/DVD-branders hebben meestal lasers van ~200 mW die zijn weer wel legaal, hoe zit dat? Dit antwoord zie ik overal, maar hieruit kan ik niet veel opmaken....
Computoon
11 jaar geleden
Bij dat antwoord van de VWA gaat het om 'laserapparatuur' die 'uitwendig' gebruikt wordt. In een CD/DVD-brander gaat het om een ingebouwd onderdeel waarvan de bedoeling is dat het daar ook blijft zitten. In de handleiding van een DVD-speler kun je dan ook teksten tegenkomen als: "LASER
In het product kunnen laserinrichtingen van de
laserklasse 1 tot laserklasse 3b gebruikt zijn. Als de PCbehuizing niet geopend is, voldoet de inrichting aan de
vereisten van de laserklasse 1. Door het openen van de
PC-behuizing krijgt u toegang tot laserinrichting tot
laserklasse 3b. " Het ging in het stuk hierboven om het verhandelen, gebruiken (enz.) van lasers, niet om het verhandelen van elektronische apparatuur waar toevallig ook een laser zit ingebouwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus.. tot conclusie:
Het is illegaal om met 5 mW lasertjes rond te lopen en die te kopen van DealExtreme en laserpennen.com?