Hoe kan ik "het constant gaan branden" van schijnwerpers met bewegingssensor, na de korte onderbreking van de spanning, voorkomen ?

Ik gebruik 6 stuks (150w) schijnwerpers met bewegingssensoren rond mijn vakantiehuis in het buitenland. Het 220v net aldaar is niet stabiel en het gebeurt regelmatig dat de spanning in het net heel even hapert. De schijnwerpers ervaren dit als een "bewuste" uit- en aanschakeling en reageren dan (volgens hun ontwerper correct) door constant te gaan branden. Afgezien van het onnodige energieverbruik en hogere slijtage van de lampen, geeft dit risico voor brand in het droge klimaat. Kan iemand mij een oplossing bieden om deze functie "contant branden na een korte onderbreking" uit te schakelen zonder de basisfunctie "tijdelijk branden bij signalering van beweging" te verliezen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je zou een UPS (uninterruptible power supply, of in het Nederlands: een noodstroom voeding) kunnen installeren.
Die dingen worden vaak voor computersystemen gebruikt die bij een stroom-onderbrekeing ook (even) door moeten draaien.

Natuurlijk moet je van zo'n voeding niet verwachten dat lampen van 150W daar lang op kunnen branden, maar dat hoeft ook niet omdat slechts de sensor gevoed hoeft te worden. Die zal geen onderbreking van de stroom ervaren en de lampen gewoon uit laten.

Een UPS heb je al voor een paar tientjes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier wat voorbeelden:
http://www.bol.com/nl/l/computer/pc-accessoires-voeding-ups/N/8540+1283+1285+5260+7373/index.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit antwoord gekozen omdat een UPS ook het voordeel heeft dat de voeding van mijn alarminstallatie stabiel blijft.

Andere antwoorden (2)

hoe lang duurt die onderbreking dan vraag ik me af.Je kan eventueel een zware 12 volts batterij plaatsen en een converter naar 220 volt ,die bestaan in meer dan 1000 Watt .maar dan heb je ook een automatische batterijlader nodig die de spanning bij houd .En als het echt onderbrekingen zijn die maar een seconde of zo aanhoud dan kan misschien gesteld zijn met enkele zware condensators er tussen te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi MacSnout,

je hebt de verkeerde sensoren gekocht, de beste (en goedkoopste) manier is om zelf iets in elkaar te knutselen.

er zijn elektronica sites waar je schema's kan vinden (google)
bouw voor een klein vermogen, da's goedkoop.
stuur met een degelijk relais de lampen aan.

misschien kan je de bestaande schakeling ombouwen.
de bewegingssensor kan je zondermeer hergebruiken.

kortom, enige fantasie, al dan niet met de hulp van het bekende 'handige neefje' moet de oplossing brengen.

een andere oplossing zou kunnen zijn, dat je de sensoren pas actief laat worden nadat de spanning enige tijd aanwezig is.

de voeding op de lampen pas inschakelen, nadat de spanning enige tijd aanwezig is. de sensoren zijn dan 'uit' als de sturing aan de lampen wordt doorgegeven.

geheel nieuwe schakeling bedenken.

vele suc6
groeten, Dré