Adapters in het stopcontact (met of zonder apparaat), apparaten op stand-by en brandgevaar, wat is nu de waarheid (zie toelichting)?

Jaren, maar dan heb ik het ook echt over jaren geleden was er een bepaald merk en type tv van ik geloof Philips waarvan er een aantal in brand gevlogen zijn terwijl ze op stand-by stonden. Volgens mij heeft dit geleid tot een terugroepactie en een wijziging in het ontwerp.

Vandaag de dag wordt je nog steeds doodgegooid met verhalen over brandgevaar bij stand-by en (voorzover ik kan beoordelen) ook in meerdere mate over adapters die al dan niet belast in een contactdoos (stopcontact) zitten.

Wat is hiervan nu eigenlijk de zin en de onzin? Zou het toestaan van dergelijke gevaarlijke apparaten niet ongewenst zijn. Nog maar even afgezien van aansprakelijkheidsproblemen voor de fabrikanten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb geen statistieken bij de hand van het brandgevaar van adapters. Ik geloof dat bij die bewuste Philips TV er slechte solderingen de oorzaak van het brandgevaar was. In moderne adapters zit geen transformator meer. Het zijn allemaal schakelende voedinkjes. Die gaan heel veel stuk, maar ze blijven onschadelijk. En, er zit natuurlijk een zekeringetje in dat doorgaat als er meer dan een paar Watt wordt verbruikt. Ik zie daar het gevaar niet zo van in...

Vermits Uw apparaten inwendig niet vervuild zijn met stof, en ze goed geventileerd opgesteld staan, zullen ze niet snel oververhit raken. Oververhitting in combinatie met droog stof kan namelijk een voedingsbron voor een brandje zijn. Afgezien van deze feiten is het voor de portemonee ook beter om adapters en stand-by apparaten uit te schakelen, want ze blijven toch stroom verbruiken.

Ik weet van oudere tv's dat het standbylampje een echt lampje is die dus ook warm wordt. Als je TV wat ouder is komt er vaak stof rond dit lampje te zitten, vaak staan deze oude tv's ook op slaapkamers in een hoekje gedrukt met het liefst de was eroverheen gegooid. Dan kan dit lampje de stof eromheen laten branden met alle gevolgen van dien. Huidige TV's hebben een LED als standbylamp. Deze worden niet warm. Wat ik weet van adapters is dat het kunstof wat hiervoor gebruikt wordt niet kan branden. (zou moeten kunnen branden) wel smeulen of smelten.

ik ben het stand-by laten staan aardig verleerd toen vorig jaar de bliksem insloeg en ik al mn apparaten naar de vuilstort kon brengen. Het is om die reden dus gevaarlijk, mits onweer op komst. Bij het doorslaan van de stoppen in een oud huis kan er ook kortsluiting ontstaan, dit niet zo vaak gelukkig. verder is alles tegenwoordig vrij veilig en is er weinig kans op doorbranden enzo, maar je moet je apparatuur wel goed onderhouden. Bij veel stof of vuiligheid is er altijd meer kans op kortsluiting. Overigens scheelt het best een stukje in de energierekening als je de stekkers er vaker uithaalt.

Er is geen waarheid.! Allemaal bullshit... Anders hadden ze zulke dingen jaren terug vermeldt. Tot nu toe niks gebeurt. En zal ook niks gebeuren met een stecker in de stopcontact zonder apparaat er aan.! Een apparaat op stand-by zal nooit brandgevaar uitbreken. Anders haddenn ze dat stand-by nooit uitbracht op de markt. Ze zijn allemaal getest door KEMA-KEUR.!!! Toegevoegd na 16 minuten: http://www.kema.com/nl/services/testing/quality/Default.aspx

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/KEMA-KEUR

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100