ik heb een noodstroom apparaat deze hoor ik op te laden met een 15 v lader maar ik ben hem kwijt. kan het ook met een 19 v wie kan me helpen?!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Zou ik niet doen, gaat niet goed komen. Je apparaat gaat stuk door de te hoge spanning. Vergelijk het maar met een kraan en een afvoer. Als je de kraan net zo hard aanzet als de afvoer het kan verwerken, kan er niets gebeuren. Als je de kraan verder open draait stroomt de bak vol en zal deze overstromen... Weten jip en Janneke ook...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal staat er op het apparaat op een stickertje, of in de handleiding, aangegeven wat voor een ingangsspanning er vereist is. Dit zal namelijk nooit exact 15 Volt zijn maar Bijvoorbeeld 15v - 20v of 15 Volt +/- 20%

Als er dus staat aangegeven dat er een ingangsspanning van 15v - 20v vereist is en je hebt een adapter van 19 Volt dan kan je deze prima gebruiken. Let er wel op dat je adapter dan ook 19 Volt is en niet boven de 20 Volt uit komt. Dus 19Volt 10% kan je prima gebruiken maar een tolerantie van 20% (waarbij de maximale spanning kan oplopen tot 22,8 Volt zou ik niet meer gebruiken)

Kort samenvattend;
Kijk in welke toleranties/ marges het voltage van het apparaat mag zijn. Kijk vervolgens of je adapter niet meer als 1 a 2 Volt buiten deze toleranties komt. Als dit beide het geval is kan je de adapter gebruiken zonder dat je schade aan het apparaat zal toe richten.

Wat nog wel kan gebeuren is dat je adapter door brandt. Je moet dus ook kijken hoeveel vermogen (Watt) of hoeveel stroom (Ampère) er vanuit het apparaat vereist is. Ook dit zal op de sticker (of in het boekje) vermeldt staan.
De adapter moet minimaal de zelfde hoeveelheid aan kunnen, maar groter mag ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie daar geen probleem mee, ik heb ook al een 19 Volt (van IBM laptop) aangesloten op een 15 Volt toestel om op laden. Ik had de indruk dat het iets vlugger ging maar geen enkel van die toestellen werd overdreven warm.
Dit kan u best in gaten houden.