Ik heb op mijn slaapkamer een lamp die knalt / knapt steeds hoe kan dit? Verder heb ik de lamp eisen van de lamp er bij gezet!

Ik schrik er iedere keer van heb speciaal gezocht wat voor lampen er in mogen het volgende:
220 / 230 v ,50 hz max 2x 40 w

Ik heb de volgende lampen er altijd in: 40w en 230v

Is dit goed waarom ontploft hij steeds?
Is dit niet goed welke lampen moet ik kopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Je schrijft bij je vraag niet om wat voor type armatuur het gaat waar de lampen in zitten. Is het een plafonnière, een wand schemerlamp of een staande schemerlamp?
Zitten de lampen opgesloten achter een glazen kelk?

Warmteontwikkeling die niet goed afgevoerd kan worden kunnen er voor zorgen dat gloeilampen een veel kortere levensduur hebben dan verwacht. Gloeilampen worden van zichzelf flink heet, 70% van de opgenomen elektrische energie wordt omgezet in warmte, slechts 30% in licht.

Daarbij komt ook dat de tegenwoordige gloeilampen vaak van een inferieure kwaliteit zijn, met name de lampen van Oost Europese makelij die als goedkope aanbieding in supermarkten en bouwmarkten te koop liggen.

Mijn advies is: Vervang de lampen door spaarlampen. Deze geven nauwelijks warmte af, verbruiken veel minder energie en gaan ook nog veel langer mee.
De spaarlamp is tegenwoordig in elke vorm te koop, groot of klein, en ook in een warme kleurtint (flame).
Voor de lichtopbrengst van een 40 Watt gloeilamp is een 5 tot 7 Watt spaarlamp ruim voldoende.

Alle andere oorzaken zoals kortsluiting en verkeerd aangesloten draden zoals hier te lezen, kun je bij deze gewoon vergeten. Dat is niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien een fout in het elektrisch circuit? Het ene draadje voert de elektriciteit aan het via het andere draadje verlaat deze de lamp weer. Daar kan het probleem zitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is er een contact wat onvoldoende vast zit.
Een slecht contact kan voor extra warmteontwikkeling zorgen.
Je kan dus controleren of de draadjes goed vast in de fitting zitten en de schroefjes stevig aanzetten.
Het kan ook dat de fabrikant wat optimistisch is geweest.
In dat geval zou je een van de lampen kunnen vervangen door een 25 W exemplaar. Als de 40 watter dan eerst springt is de warmte de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het niet vertrouwt, kun je een monteur bellen die even moet langskomen want dit heb ik meegemaakt als gevolg een brand in huis