Als je lamp steeds uit de fitting vliegt, moet je dan een lampje gebruiken met meer of minder watt?

Bij de keuken lamp gaat regelmatig de lamp stuk het glas schiet er ineens uit en het ijzeren gedeelte blijft in de fitting zitten. Kan ik nu beter een lamp gebruiken met veel of weinig watt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Als de lamp direct bij het inschakelen stuk vliegt is mogelijk de netspanning te hoog. Dit kun je na laten meten door een installateur of globaal zelf bepalen via een energiemeter. De netspanning wil namelijk nog wel eens variëren. Bij mij thuis is de netspanning over het algemeen aan de hoge kant. Lampen gaan bij ons dan ook relatief kort mee.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt ik ga maar eens contact op nemen met een installateur

Andere antwoorden (4)

Ik zou zeggen minder. Hij wordt wellicht te heet.
Spaarlampen blijven koel.
AWM
14 jaar geleden
als het ijzeren gedeelte blijft zitten en het glas kapot gaat dan is de lamp op zich gewoon niet goed probeer eens een ander merk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een lamp staat geschreven wat het maximum wattage is dat je mag gebruiken om oververhitting (met alle gevolgen van dien) te voorkomen.
Waarschijnlijk gebruik je een lamp met meet wattage dan is toegestaan in de lamphouder. (meestal max. 60 watt)

Of een andere plafoniërre of een lamp met minder watt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt er op dat het glas van de lamp stuk springt door een temperatuurverschil. Alleen maar hitte zal de lamp niet zo snel doen springen. Maar als er water tegenaan komt, dan knalt het glas kapot omdat je dan grote spanningen in het glas krijgt.

Ik adviseer om even onderzoeken of plaatselijke afkoeling van de lamp de oorzaak kan zijn.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of dat er iets tegen het glas van de lamp zelf aan zit...