Wat is een veilige afstand tussen je telefoon en dvd's?

Mijn telefoon ligt geregeld op te laden op mijn bureau. Vlak bij mijn bureau staat mijn verzameling dvd's, en ooit liggen ze ook op mijn bureau.
Kan het zo zijn dat het magnetische veld van mijn telefoon de dvd's aantast? En wat is dan een veilige afstand?

Het gaat trouwens om originele dvd's (lijkt me dat deze meer kunnen hebben dan gebrande dvd's)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een DVD bestaat uit plastic. Het branden van een DVD betekend niets meer of minder dan een verlaging van de oppervlakte van dit plastic.
Zo onstaan er putjes en verhogingen.
Dat kan niet veranderd worden door een straling van wat dan ook.
Natuurlijk wel door hitte. Denk aan krom trekken van de DVD.
Met ander woorden je moet meer rekening houden met hitte (zonlicht bv of verwarming) dan met straling.
Succes..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dvd's werken niet magnetisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar magnetische straling trekt wel alle informatie van je DVD af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zegt wie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin. Dvd werkt met kleine gaatjes in emulsie. Die gaan niet weg door straling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De voorbespeelde dvd's worden op dezelfde manier geproduceerd als cd's: met een laser worden via spiegeltjes en een lens kleine putjes in een plastic schijf gebrand, waardoor een patroon van minuscule putjes ontstaat. De spoorbreedte, de afmetingen van de putjes en de onderlinge afstand zijn kleiner dan die van een cd. Een dvd heeft een afstand tussen de sporen van 0,74 micrometer, tegenover 1,6 micrometer op een cd.
Een magnetisch veld heeft geen enkele invloed op DVD's.
Op een DVD is de informatie opgeslagen in putjes in het oppervlak.
Reddie