Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Ha, die Marja2000;

Het rode licht (het stoplicht dus) springt nooit op groen, maar het dooft waarna er door een electrische (bv. tijds-, inductie- of computergestuurde) schakeling een groen licht gaat branden. Als het rode licht naar groen zou verkleuren zou het immers geen stoplicht meer zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De regelautomaat krijgt signalen van lussen die in het wegdek bij elke rijstrook liggen of van een signaal die de fietser of voetganger via een drukknop geeft. De lus in het wegdek kun je gewoon zien liggen: het zijn die zwarte vierkanten of rechthoeken in het asfalt. In de sleuven die hiervoor worden gezaagd ligt een koperen kabel waarop stroom staat en die vervolgens afgedicht wordt met vloeibare bitumen. Het ijzer van de onderkant van auto of vrachtauto geeft een onderbreking / verstoring van deze stroom waardoor een signaal wordt verzonden naar de regelautomaat. Deze weet dan dat er een auto staat te wachten. Als de lus bezet blijft door opvolgende auto’s, en dus de stroom in de lus blijft verstoren, weet de automaat dat er nog steeds verkeer is en geeft extra groentijd aan die richting. Natuurlijk zit er een maximum groentijd aan omdat andere richtingen anders te lang zouden moeten wachten. De regelautomaat zorgt ervoor dat alle verkeer in zo kort mogelijke groentijd het kruispunt kan passeren
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding