Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie weet hoe ik deze oude telefoon 1965 weer kan gebruiken?

Heb een Grillo telefoon van mijn moeder gekregen en wil hem graag weer gebruiken maar de stekker past niet.Iemand een idee want deze telefoon moet niet in de kast liggen veel te mooi!! BVD Minke

Toegevoegd na 34 minuten:
In de stekker zit de bel /geluid.Dit was eigenlijk de eerste opklapbare telefoon.Waar we nu niet meer zonder kunnen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vreemd dat de stekker niet in de contactdoos past van kpn of heb je een modem dat je hem daarop wilt aansluiten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oud ding he vroeger andere stekkers misschien.Heb een modem van upc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier heeft ie weer een andere stekker:
http://www.johankooij.nl/kunststof.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De allereerste iphone ooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Panpot zoek maar een op internet en tik grillo telefoon in en je zal zien dat in 1965 toen deze op de markt kwam (dus al eerder)dit de voorbode was voor een compacte telefoon.daarom zit bij deze het geluid in de stekker scheelt een hoop ruimte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmm klopt weet niet hoe dat zit maar wel dat hij nog erg vaak is nagemaakt dus misschien is dat het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebben telefoonstekkers niet 3 puntjes ipv 4 zoals op de photo ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee maar die van mij past niet zitten dichter bijmekaar.en dan nog het punt als het al past dat de techniek van vandaag anders is dan in 1965.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Als je gebruik maakt van kabeltelefonie (Ziggo, UPC) dan vergeet het dan maar. Dat gaat dus niet.

Heb je nog een gewone analoge KPN (geen ISDN) aansluiting en abonnement dan is de kans groot dat het wel gaat werken.
Het KPN netwerk is weliswaar volledig gedigitaliseerd maar werkt nog steeds volgens de oude principes, dwz 48 volt inkomende belspanning, polariteitsomkering bij gesprek en 600 ohm netimpedantie. Principes waarop die oude telefoons zijn ontworpen.

Voor de aanpassing van de aansluitstekker kun je bij de KPN Primafoon telefoonwinkels terecht voor verloopsetjes.
Je kan dan de nu gebruikelijke modulaire stekker RJ 11 met een kort kabeltje op de vroeger gebruikelijke 4 polige Telefoon Wand Contactdoos aansluiten en dan daaraan je Grillo aansluiten.

Hou er rekening mee dat de aansluitfactor van je Grillo factor 2,5 kan zijn. Dat is een soort belastingwaarde voor het telefoonnet. Het Nederlandse telefoonnet kan maximaal factor 5 hebben. Als je dus nog meer apparaten op de lijn hebt hangen (fax of extra telefoons) dan
moet je de aansluit factorwaarden van alle toestellen bij elkaar optellen. Een gewone telefoon heeft factor 1,5.

Hou er ook rekening mee dat die oude telefoon ook voor ongewenste storingen kan zorgen op de lijn want het oude KPN telefoonnet is ook het transportnet van ADSL signalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus ik kan het vergeten.zit bij upc oude aansluiting zit er nog wel maar ja gebruik hem niet meer.Geen lid meer van kpn.Wel een + voor het meedenken.de ene zegt kan wel de andere niet wie heeft gelijk weet het even niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas, kabeltelefonie werkt volgens heel andere principes (VoiP). Hier kan spraak alleen digitaal verstuurd en ontvangen worden. Het kabelnet is ook niet geschikt. De hele structuur is erop gebouwd om hoogfrequente televisiesignalen te verzenden en later aangepast om ook digitale informatie zoals internet en digitale telefonie en televisie te kunnen exploiteren. Dit alles gebeurd volledig gescheiden van het openbare KPN telefoonnet. De koppelingen naar KPN telefoon abonnees om die met een UPC telefoon te kunnen bellen gebeurd binnen het UPC netwerk op koppelcentrales die op een paar plaatsen in het land staan. Hetzelfde geldt voor Ziggo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben bang dat het niet gaat lukken ben overal geweest met telefoon maar niemand kon me helpen helaas.Zet hem denk ik op MP voor een verzamelaar misschien kan ik die blij maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder de telefoon om te bouwen lukt het niet.Jammer maar helaas hij gaat op mp voor iemand die of kan knutselen of telefoons verzameld ik hoop het laatste.Bedankt voor het meedenken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat het niet gaat lukken maar bedankt voor het meedenken.

Andere antwoorden (5)

Je meot een omvormer/omzetter kopen. Je plugt dan de telefoon in de omzetstekker en deze steek je dan ik je normale telf.stekker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve de aansluiting moet je ook weten of de telefoon met een digitale centrale overweg kan. Het telefoonnetwerk is sinds een aantal jaren gedigitaliseerd en de oude pulse(tik) telefoons werken daar niet mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kom ik daar achter?Allemaal trouwens een + voor het meedenken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem je telefoon mee naar een kpn winkel,daar kunnen ze dat wel vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Ik las bij de reactie's dat het in een modem moet van upc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt ga ik doen is echt niet de bedoeling dat hij in de kast blijft.volgens mijn moeder deed hij het nog goed dus dat zal het probleem niet zijn.Ziet er nog nieuw uit maar is echt een oudje.de eerste opklapbare telefoon als je hem op pakt gaat hij open.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Maria maar zit een aparte stekker voor telefoon op.Of weer een ander probleem hoop het niet
Voor dit soort zaken gebruiken wij altijd een wereldstekker, die je o.a. bij de ANWB kunt kopen. Aldaar kost deze € 13,95. Maar je kunt deze elders goedkoper krijgen. Dan werkt je telefoon onmiddellijk weer. Ik gebruik deze stekker trouwens alleen om te kunnen scheren in vooral Engelstalige landen. Zij hebben vaak een afwijkende stekkerdoos in hotels en B&B's.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult de stekker moeten vervangen door een Nederlandse 4-polige PTT telefoonstekker.
De aansluitingen van de Nederlandse stekker is als volgt:
De telefoonlijn is aangesloten op de pennen a en b, de witte knop voor doorverbinden zit op de pen met het aardesymbool en de bel van de telefoon is verbonden met de pen EB (extra bel)
Als je nog een gewone analoge vaste telefoonlijn hebt dan zal het vrijwel zeker werken.
In de praktijk zit er een doorverbinding tussen de pennen b en EB om te zorgen dat de bel van de telefoon zonder externe bel werkt.
Ook als je een modern internet plus bellen abonnement hebt dan kun je de telefoon gewoon aansluiten op een van de RJ-11 poorten van jouw kabelmodem waar je ook een moderner toestel kunt aansluiten.
Ik heb thuis een T 65 kiesschijftelefoon aangesloten op de KPN Experiabox, werkt zonder probleem.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan de stekker niet vervangen want daar zit de bel in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou een PTT-stekker kunnen slopen en het platte deel met de pennen over de pennen van de huidige stekker kunnen monteren.
De oude pennen kort je in en verbind je met de pennen van de PTT-stekker.
Een andere methode: neem een aansluitdoos, boor daar gaatjes in in de vorm van de huidige pennen, steek de stekker door het deksel en verbindt met kroonsteentjes draden aan de juiste pennen.
Verbindt deze draden weer met de aansluiting van de telefoonlijn waarop je het toestel wilt laten werken.
Bedenk dat de eigenlijke telefoonlijn uit twee draden (a en b) bestaat, het maakt niet uit als je beide draden omwisselt.
De derde en vierde pen zijn zoals ik al noemde voor de witte knop (doorverbinden in huiscentrale) en de extra bel.
De extra bel aansluiting moet waarschijnlijk wel doorverbonden worden met de b-lijn om te zorgen dat de bel van het toestel werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt maar ben niet erg handig in dit soort dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zag laatst bij de kringloopwinkel een stapel oude telefoonhaspels/verlengsnoeren. Is dat een idee? eh...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan dit proberen ben al naar een winkels geweest maar daar geen oplossing.
Behalve de stekker aanpassen
moet je ook even onderzoeken of jou aansluiting nog kan omgaan met puls telefoons.

Hedendaagse telefoons geven pieptoontjes als je de toetsen indrukt.
Deze lijkt eendraaischijf te hebben, die geeft pulsen, evenveel als het cijfer dat je draait.
Het apparaat waar je deze telefoon op aansluit, moet die pulsen wel snappen.
Als je de telefoon direct op een KPN lijn aansluit evt parallel met andere telefoons, dan zal het wel werken.
Maar zoals hierboven al opgemerkt, als je een ADSL internet aansluiting hebt, dan zal de telefoon die ADSL storen, al hoef je daar niets van te merken.
Internet kan er wel even trager van worden als je een nummer draait
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze heeft beide een draaischijf en toetsen in de draaischijf.als je grillo opzoekt snap je wat ik bedoel.Maar het probleem is dat de stekker er niet af kan want daar zit het bel geluid in.Was de eerste opklapbare telefoon en ligt zelfs in museums .Maar denk bijna dat ik hem daar ook heen moet brengen want denk niet dat het gaat lukken.Balen!!!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing