Hoe krijg je het zelfde resultaat met een foto die ik uitlaatprinten? (zie uitleg)

Ik heb steeds als ik mijn foto's naar profotonet verstuur, dat ze dan donkerder terug worden opgestuurd.

En ik wil ze gewoon met dezelfde kleuren zoals ik ze zie op de computer terug krijgen.

Hoe doe ik dat?

(Ik Heb het idee dat het iets met de instellingen bij Photshop te maken heeft?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Jouw beeldscherm geeft waarschijnlijk de kleuren niet "kleurecht" weer.

Vooral de helderheid kan heel anders zijn. Als jij jouw beeldscherm bijvoorbeeld heel fel hebt ingesteld ("een beeldscherm als een bouwlamp"), zul jij met Photoshop (of met welk ander programma je eventueel ook gebruikt) de kleuren eigenlijk te donker maken.

Jouw plaatje is dus eigenlijk te donker, maar doordat jouw beeldscherm zo fel staat ingesteld, ziet het er op jouw scherm toch weer goed uit: jouw felle beeldscherm compenseert de donkerte van het plaatje.

Profotonet heeft er natuurlijk geen idee van dat jij jouw beeldscherm zo fel hebt ingesteld. Zij drukken het plaatje af dat jij hen toestuurt - en dat is dus een donker plaatje. Profotonet levert kwaliteit, en drukt dus keurig een donker plaatje af.

(Ik had hetzelfde probleem, maar dan omgekeerd. Mijn beeldscherm was te donker ingesteld. Om op het scherm toch een mooie foto te zien, maakte ik mijn foto helderder, tot hij er op het scherm goed uitzag. Mijn eerste bestellingen bij Profotonet waren zo fel dat ze bijna van het papier afknalden.)

Oplossing voor jou: je beeldscherm minder fel instellen. In ieder geval als je aan fotobewerking doet - ben je aan het tekstverwerken, dan mag je nog steeds tegen een bouwlamp inkijken als jij dat graag wilt.

Je zult moeten experimenteren met de beeldschermhelderheid die het beste resultaat geeft.

Een betere optie is een hardware-calibratie-apparaatje te kopen. Dat meet de eigenschappen van jouw beeldscherm, en past het kleurprofiel in jouw computer zo aan dat rood ook echt als rood tevoorschijn komt, enzovoort, en dat helderheidsverloop en contrast in orde zijn.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hardware-calibratie-apparaatje, Waar kan ik deze op internet vinden? Als dat hardware-calibratie-apparaatje instaleer, heb ik dan dus geen gedoe meer met dat de kleuren niet overeen komen?
Cryofiel
12 jaar geleden
Zoek eens op beeldschermcalibratie, dan vind je waarschijnlijk ruim voldoende informatie. Het werkt zo: Het apparaatje is een soort "muis" die je aan een touwtje voor je beeldscherm hangt, tegen je beeldscherm aan. Er zitten meters in die de hoeveelheid licht en de kleuren meten. De bijbehorende software zet testpatronen op het beeldscherm, in allerlei kleuren en felheden. De software weet wat het beeldscherm *zou moeten* laten zien (bijvoorbeeld: lichtblauw), het apparaatje meet wat het beeldscherm *werkelijk* laat zien (bijvoorbeeld: iets paarsigs). Zo ontdekt de software de afwijking van jouw beeldscherm. Daarna kan het jouw grafische kaart zo instellen dat die afwijking wordt gecorrigeerd. Natuurlijk gaat dat des te beter naarmate je een beter beeldscherm hebt. Professionele fotobewerkers doen zo'n calibratie elke dag. Voor hobbyisten is eens per maand meer dan genoeg, of bijvoorbeeld alleen als je foto's wilt laten afdrukken, dan eerst even opnieuw calibreren. De software doet een aanbeveling voor de helderheid van je beeldscherm, maar die mag je altijd zelf kiezen. Het hangt ook af van de hoeveelheid licht in de kamer. Professionele fotobewerkers werken daarom in een verduisterde kamer met alleen lampen die een precies bekende hoeveelheid licht geven, maar dat is voor jou en mij overdreven. Wat ik heb gedaan is:
--  Beeldscherm calibreren.
--  Helderheid naar eigen voorkeur instellen.
--  Testfoto's laten afdrukken bij Profotonet.
--  Testfoto's naast beeldscherm gehouden en helderheid beeldscherm aangepast tot het er hetzelfde uitzag.
--  Beeldscherm opnieuw calibreren op de nieuwe helderheid. Die laatste stap bleek achteraf niet nodig, maar een extra calibratie kan nooit kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.kamera-express.nl/product/datacolor-spyder-3-pro/?utm_source=beslistslimmershoppen&utm_medium=cpc&utm_campaign=beslist Is dit aan te raden? of is er nog een goedkopere?
Cryofiel
12 jaar geleden
Daarmee heb je al een prima apparaat te pakken! Ik denk niet dat je heel veel goedkoper uit kunt zijn. Je kunt hooguit nog wat verder kijken of er misschien ergens een aanbieding is, of proberen op Marktplaats of eBay te kijken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zat nog even te denken. Als de helderheid jouw *enige* probleem is ... Dat wil zeggen, als je (afgezien van de helderheid) wel tevreden bent over de kleuren, over het kleurverloop, en over de contrasten ... ... dan heb je misschien helemaal geen hardware-calibratie nodig! Het kán natuurlijk altijd, en het is sowieso de beste oplossing. Maar het kost wel geld. Als het jou alleen om de helderheid van je afdrukken gaat, kun je ook de (donkere) foto naast je beeldscherm houden, en vervolgens je beeldscherm net zo donker maken als de foto. Dan komt het beeld op jouw beeldscherm netjes overeen met de afdruk. Als je nu opnieuw een foto laat afdrukken, maar nu dus je donkerdere beeldscherm gebruikt, zul je zien dat de afdruk wel overeenkomt met wat je op je beeldscherm ziet. Misschien dat je nog één proefafdruk nodig hebt om het echt netjes te krijgen. Dus eerst je beeldscherm zo instellen dat het beeld overeenkomt met de afdrukken die je nu al hebt. Je zit dan in ieder geval *bijna* goed, maar waarschijnlijk nog niet niet helemaal omdat je er nu zo ver naast zit. Dan nog één proefafdruk maken, die weer naast je beeldscherm houden, en dan het laatste restje helderheidsverschil bijregelen op je beeldscherm. Vanaf dat moment zou de helderheid van je afdrukken gelijk moeten zijn aan wat je op je scherm ziet - en dat zonder iets te hoeven kopen (op één extra proefafdruk na). Wil je ook de kleuren goed laten overeen komen (geen kleurzweem), en wil je ook de contrasten goed laten zijn (verschil kunnen zien tussen wit en heel licht grijs dat bijna wit is; of tussen zwart en heel donker grijs dat bijna zwart is), dan is hardware-calibratie de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga voor de hardware-calibratie.
En ik hoop dat het naar mijn tevredenheid zal zijn!?
Cryofiel
12 jaar geleden
Prima keuze! Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, vandaar dat ik mijn vorige opmerking nog even plaatste. Nog een laatste tip dan: de hardwarecalibratie maakt een correctie voor de afwijkingen die elk beeldscherm nu eenmaal heeft. Door die correctie geeft jouw beeldscherm, ondanks zijn afwijkingen, toch de juiste kleuren. Simpel voorbeeld: als jouw beeldscherm van nature de kleur groen te helder weergeeft, zal de correctie ervoor zorgen dat alles wat groen is, wat minder helder wordt. Het totaal (correctie: groen wat donkerder tonen; jouw beeldscherm: groen te helder tonen) is dan precies goed. Maar: hoe minder er gecorrigeerd hoeft te worden, hoe beter de uiteindelijke kwaliteit zal zijn. De betere calibratiesoftware laat jou eerst zelf de instellingen alvast redelijk goed zetten, met de knoppen of het schermmenuutje van het beeldscherm. Zo krijg je de basis in ieder geval bijna goed; de hardwarecalibratie zorgt dan voor de laatste kleine correctie om het helemaal goed te krijgen. Minder goede calibratiesoftware doet alles via de hardwarecalibratie. Dat is niet erg - je kunt zelf op Internet genoeg handleidingen vinden om zelf de instellingen alvast redelijk goed te zetten, gewoon door een aantal testbeelden te bekijken en dan aan de knoppen van je beeldscherm te draaien. Doe dus eerst zelf die eerste slag, en start daarna de calibratiesoftware die bij je hardwarecalibrator wordt geleverd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De calibratiesoftware heb ik gebruikt, ik heb een foto wat opgelicht en vervolgens naar het lab gestuurd. Ik heb de foto binnen gekregen en is toch donkerder dan wat ik op mijn beeldscherm zie. Ik heb Spyder4pro, die ander hadden ze niet meer, dus waarschijnlijk alleen in mijn voordeel. Je hebt wel wat keuzes, maar snap nog niet hellemaal wat voor effect het heeft op de foto's. ...................................................................
CALibration settings
------------------------------------------------------
Choose your calibration settings:(keuze) 1Recal
recalibrate your display 2checkCal
check the accurarcy of your current calibration 3fullcal
Full calibration of your display
----------------------------------------------------------- Current target settings:
gamma 2.2
white point 6500k
Brightlness native Dit staat er bij het begin.
Wat kan ik hier mee beter doen, zodat ik het gewenste resultaat krijg, en de foto en het beeldscherm precies overeenkomen?
Cryofiel
12 jaar geleden
Je kleuren zijn nu zo goed als je ze maar kunt krijgen. De helderheid nog niet. Dit is wat ik een aantal reacties terug beschreef (mijn reactie die begint met "Ik zat nog even te denken"). Voordat je weer foto's gaat bewerken, houd je deze foto naast je beeldscherm, en stel je de helderheid van je scherm bij. Pas je scherm zo aan dat het beeld zo goed mogelijk op de foto lijkt. Jouw foto is donkerder dan je scherm, dus zul je de helderheid van je scherm omlaag moeten draaien. Doe dit steeds vlak voordat je opnieuw een foto gaat bewerken, zodat je geen gevaar loopt dat in de tussentijd de lichtomstandigheden in de kamer veranderen (zonnig/bewolkt/kunstlicht).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ik heb hem nu omlaag gezet, en nu ga ik natuurlijk in photoshop de foto oplichten.(naar het gewenste resultaat) En als ik hem nu bestel dan zou het beter moeten zijn?
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep. Je hebt nu een flinke correctie gedaan aan je beeldscherm. Je nieuwe afdruk zal dus flink veel beter moeten zijn. Best kans dat je nog één kleine correctie zult moeten doen om het helemaal goed te krijgen. Dat zul je weten als je de volgende afdruk ontvangt. Houd er trouwens rekening mee dat perfectie niet bestaat. Een beeldscherm geeft licht, een foto niet, die reflecteert slechts licht dat uit de omgeving komt. Daardoor kunnen beeldscherm en foto nooit 100% gelijk zijn. Verder maakt het nogal uit of je een foto in de zon, onder een gloeilamp, of onder een TL-buis bekijkt. Dus ook op dat punt is perfectie onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waar uit bestaat die eene kleine correctie uit?
Cryofiel
12 jaar geleden
De helderheid nog een klein tikje aanpassen. De aanpassing die je nu hebt gedaan, is waarschijnlijk vrij groot. Dat betekent dat je nu waarschijnlijk niet helemaal precies "raak" zit met je nieuwe instelling, je zit er waarschijnlijk nog een tikje naast. De laatste kleine correctie kun je doen als je de nieuwe foto ontvangt - dan zie je of je net een tikje te helder, of net een tikje te donker zit. Zie het als het afwegen van sperziebonen in de supermarkt. Je wilt een kilo. Je gooit een hoop sperziebonen in de weegschaal, en je ziet dat je 1400 gram hebt gepakt. Je wilt dus minder sperziebonen. Wat je doet is een flinke hoop sperziebonen weghalen uit de weegschaal en terugleggen in de bak. Dan opnieuw wegen. Je zult nu een heel stuk dichter in de buurt van de gewenste 1000 gram zitten, maar niet precies. je hebt nu bijvoorbeeld 950 gram, of 1050 gram. Afhankelijk van hoeveel je nu hebt, doe je er een tikje bij of haal je er nog een tikje af. Daarna zit je op de 985 gram, of op de 1015 gram. Nog steeds niet *exact* goed, maar goed genoeg. Met het instellen van de helderheid werkt het net zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hem namelijk op het aller donkerst gezet.
Cryofiel
12 jaar geleden
Oh? Dat verbaast me. Weet je zeker dat je in Photoshop niet ook een kleurenprofiel actief hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, kan ik dat bij de kleurinstellingen vinden ? Of wat anders?
Cryofiel
12 jaar geleden
Geen idee. Ik ken Photoshop niet. Het zou bij kleurinstellingen kunnen zitten. Het zou ook bij de export-instellingen kunnen zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okey, Bedankt voor je hulp! :)

Andere antwoorden (2)

heeft u al fotopapier gebruikt? dat is wat Gladder en betere kwaliteit.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik stuur het naar een lab.(niet bij mij thuis)
Het probleem zit hem in de gebruikte kleurprofielen. Photoshop gebruikt een bepaald kleurprofiel, je beeldscherm gebruikt een kleurprofiel EN de afdrukcentrale gebruikt een kleurprofiel ( en eventueel je eigen printer ook nog eens). Al deze kleurprofielen moeyen op elkaar afgestemd zijn om afdrukken te krijgen die er uitzien als op het scherm. Je kan bij de centrale vragen welk kleurprofiel zij gebruiken en dit zelf ook gaan gebruiken. dit kan echter geld kosten.
Google eens op photoshop en kleurprofielen; zeer leerzaam.