Hoe krijg je het zelfde resultaat met een foto die ik uitlaatprinten? (zie uitleg)

Ik heb steeds als ik mijn foto's naar profotonet verstuur, dat ze dan donkerder terug worden opgestuurd.

En ik wil ze gewoon met dezelfde kleuren zoals ik ze zie op de computer terug krijgen.

Hoe doe ik dat?

(Ik Heb het idee dat het iets met de instellingen bij Photshop te maken heeft?)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Jouw beeldscherm geeft waarschijnlijk de kleuren niet "kleurecht" weer. Vooral de helderheid kan heel anders zijn. Als jij jouw beeldscherm bijvoorbeeld heel fel hebt ingesteld ("een beeldscherm als een bouwlamp"), zul jij met Photoshop (of met welk ander programma je eventueel ook gebruikt) de kleuren eigenlijk te donker maken. Jouw plaatje is dus eigenlijk te donker, maar doordat jouw beeldscherm zo fel staat ingesteld, ziet het er op jouw scherm toch weer goed uit: jouw felle beeldscherm compenseert de donkerte van het plaatje. Profotonet heeft er natuurlijk geen idee van dat jij jouw beeldscherm zo fel hebt ingesteld. Zij drukken het plaatje af dat jij hen toestuurt - en dat is dus een donker plaatje. Profotonet levert kwaliteit, en drukt dus keurig een donker plaatje af. (Ik had hetzelfde probleem, maar dan omgekeerd. Mijn beeldscherm was te donker ingesteld. Om op het scherm toch een mooie foto te zien, maakte ik mijn foto helderder, tot hij er op het scherm goed uitzag. Mijn eerste bestellingen bij Profotonet waren zo fel dat ze bijna van het papier afknalden.) Oplossing voor jou: je beeldscherm minder fel instellen. In ieder geval als je aan fotobewerking doet - ben je aan het tekstverwerken, dan mag je nog steeds tegen een bouwlamp inkijken als jij dat graag wilt. Je zult moeten experimenteren met de beeldschermhelderheid die het beste resultaat geeft. Een betere optie is een hardware-calibratie-apparaatje te kopen. Dat meet de eigenschappen van jouw beeldscherm, en past het kleurprofiel in jouw computer zo aan dat rood ook echt als rood tevoorschijn komt, enzovoort, en dat helderheidsverloop en contrast in orde zijn.

heeft u al fotopapier gebruikt? dat is wat Gladder en betere kwaliteit.

Bronnen:
fotopapier

Het probleem zit hem in de gebruikte kleurprofielen. Photoshop gebruikt een bepaald kleurprofiel, je beeldscherm gebruikt een kleurprofiel EN de afdrukcentrale gebruikt een kleurprofiel ( en eventueel je eigen printer ook nog eens). Al deze kleurprofielen moeyen op elkaar afgestemd zijn om afdrukken te krijgen die er uitzien als op het scherm. Je kan bij de centrale vragen welk kleurprofiel zij gebruiken en dit zelf ook gaan gebruiken. dit kan echter geld kosten. Google eens op photoshop en kleurprofielen; zeer leerzaam.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100