Hoe kan ik een autoradio laten werken op 220V?

Hallo.
Ik heb een autoradio gevonden op zolder,
Nu wil ik deze op het stopcontact laten werken.
Ik heb al geprobeert met een ac adapter 12 volt, Maar geen resultaat !

Wie weet hoe ik de autoradio kan aansluiten op het stopcontact 220v?

Groeten Thijs.

p.s. heb al wel gelezen dat je hem op een oude laptop voeding kunt laten werken maar heb er geen in huis!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.4K

Antwoorden (3)

een auto radio werkt op 12V gelijkspanning (12V dc)
Dus NOOIT zo in het stopcontact steken.

Ga op zoek naar een 230V naar 12V dc omvormer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De autoradio heeft 12V DC (gelijkstroom) nodig. Tenminste, de hedendaagse accu's leveren die spanning. Als de autoradio op zolder gevonden is, dan bestaat de kans dat de autoradio al wat ouder is en mogelijk nog een accu van 6V gelijkstroom nodig heeft. En beide gevallen heb je een transformator nodig die 220 wisselstroom omzet naar 12V gelijkstroom, resp. 6V gelijkstroom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hiervoor moet je een gestabiliseerde voeding kopen die 13,8 V levert aan 4 A. Die voedingen werden vroeger veel gebruikt voor de 27 MC bakkies die mensen thuis hadden.
Op marktplaats vind je ze nog wel voor weinig.

Je kan ook een goedkope acculader gebruiken. (12 V) bij Halfords te koop. Let wel goed op dat je de + (rood) en - (zwart) goed op de radio aansluit anders overlijdt ie terplekke.